• Genovis AB/

Genovis lanserar Immobilized SialEXO[ ]för effektivare provbearbetning av biologiska läkemedel

Genovis fortsätter att expandera produktportföljen av SmartEnzymes inom glykobiologiområdet och lanserar Immobilized SialEXO på Antibody Engineering & Therapeutics konferansen i San Diego. Applikationsdata som utvecklats tillsammans med ProteinSimple, en ledande aktör inom kapillärelektrofores, kommer att presenteras med en gemensam poster på konferensen.

Många av Genovis enzymer används för analys med masspektrometri, en allt vanligare analysplattform inom biopharmaindustrin. Immobilized SialEXO kan användas i masspektrometri men är även anpassad för analys med kapillärelektrofores (CE). CE används ofta för analys av proteiners laddning och är ett väl etablerat analysinstrument för generell proteinanalys och kvalitetskontroll. Genom att samarbeta med ProteinSimple, en ledande instrumenttillverkare, har Genovis utvecklat en produkt och relaterade metoder som är väl anpassade till CE instrument och rutinanalys av proteiner. Postern som presenteras på Antibody Engineering & Therapeutics beskriver snabb provberabetning av flera olika biologiska läkemedel och efterföljande analys med CE instrumentet Maurice™ från ProteinSimple. Immobilized Sialexo kommer finnas tillgänglig för beställning från om med idag.

- Våra produkter används allt längre fram i värdekedjan av biologiska läkemedel och Immobilized SialEXO är speciellt anpassad för att vara robust, snabb och lätt att använda, egenskaper som passar väl för kvalitetsanalys med t ex CE instrument. Immobilized SialEXO breddar Genovis erbjudande inom glykobiologi och är utvecklad efter kunders och samarbetspartners önskemål, och jag vill tacka teamet på ProteinSimple för utmärkt samarbete med utveckling av relevant applikationsdata för Immobilized SialEXO, säger Fredrik Olsson vd Genovis AB.

Mer om Immobilized SialEXO

Vid analys av biologiska läkemedel används enzymer för att underlätta kvalitetskontroll av stora och komplexa molekyler såsom proteinläkemedel. Proteiner är ofta glykosylerade och sockerstrukturerna kan hindra analys av andra underliggande variationer. Efter mindre än 30 min inkubation klyver Immobilized SialEXO av de laddade sockerarterna sialinsyra och underlättar därmed vidare analys utan att lämna enzymet i provet.

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kreativitet utveckla och erbjuda innovativa verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Stockholm och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadvisor@penser.se, tel 08-463 83 00.