Genovis NIMT ™teknik lever upp till förväntningar i viktiga referensprojekt

Sedan hösten 2006 har Genovis låtit åtta olika forskningsgrupper, både från den akademiska världen och från industrin, genomföra olika tester på Genovis NIMT™ teknik. Resultatet visar att Genovis teknik är mycket konkurrenskraftig, att den fungerar för genöverföring, magnetisk märkning och siRNA delivery samt att den är applicerbar på olika typer av celler. Genovis är ett bioteknikföretag som utvecklar och marknadsför innovativa verktyg för medicinsk forskning och bolagets aktie är listad på First North.

Genovis har sedan fjärde kvartalet 2006 genomfört ett antal referensprojekt. Genovis NIMT™ teknik har testats i åtta olika gruppers forskningsverksamhet i applikationerna genöverföring, magnetisk märkning och siRNA delivery. Grupperna finns på två svenska bioteknikföretag, Lunds Universitet, Karolinska Institutet, Uppsala universitet, NIH, National Institute of Health (USA) och SCRIPPS Research Institute (USA).

Genovis målsättning med att genomföra referensprojekten har varit, bland annat, att kvalitetssäkra tekniken genom att testa teknisk prestanda på svåra uppdrag/svårbearbetade celler, enligt kundens definition. Projekten har också bidragit till att ge Genovis feedback avseende produktion, logistik och förpackningslösningar. Sammantaget har projekten inneburit en ökad kunskap för Genovis i fråga om kundsupport- och anpassade lösningar i olika prioriterade kundsegment.

– Nu vet vi att vår teknik motsvarar såväl våra egna som kundernas förväntningar, säger Sarah Fredriksson, VD på Genovis. Vi har fått kvitto på att NIMT™ teknologin är internationellt konkurrenskraftig.

De olika forskningsgrupperna har bidragit med en eller flera olika celler (för fullständig lista på testade celler, se Genovis hemsida www.genovis.com). Referensgrupperna har valt celler utifrån kriteriet att de är svåra eller känsliga att arbeta med, och de har aktivt eftersökt nya och milda metoder. Här har Genovis NIMT™ teknik visat sig vara framgångsrik.

– Vi har genom projekten fått en möjlighet att se på NIMT™ tekniken med kundens ögon, vilket är centralt för vårt fortsatta utvecklingsarbete, fortsätter Sarah Fredriksson, VD på Genovis. Våra nanopartiklar, NIMT™FeOdots kan enkelt modifieras efter kundens behov. Det visar på teknikens potential och innebär att vi kan erbjuda våra kunder stor flexibilitet.

Genovis inleder försäljningen av NIMT™ teknologin inom genöverföring, magnetisk märkning och siRNA delivery direkt till kund den 27 september i år.