• Genovis AB/

Genovis och ArcticZymes Technologies ingår samarbetsavtal för att accelerera tillväxt på den kinesiska marknaden

Genovis och ArcticZymes är glada att meddela ett samarbete för att påskynda tillväxten på den kinesiska marknaden. Samarbetet kommer att skapa flera potentiella synergier vilket möjliggör för båda bolagen att tillsammans bättre utnyttja den förväntade tillväxtpotentialen i Kina för deras respektive marknadssegment. Fokus för samarbetet kommer att vara att dela resurser för affärsutveckling och gemensamma marknadsaktiviteter. Samarbetet kommer att göra det möjligt för båda bolagen att ha en direkt närvaro på den kinesiska marknaden med lokala resurser.

-  Att dela våra resurser kommer inte bara att utnyttja stordriftsfördelar, ökad lönsamhet och långsiktig värdeskapande för aktieägarna, utan också frigöra resurser för att fokusera ännu mer på våra kunder och deras behov, säger Dirk Hahneiser, VP of Business Development & Marketing på ArcticZymes.

-   Vi är glada över samarbetet eftersom de gemensamma krafterna möjliggör för våra nordiska enzymföretag att dra nytta av synergier, förstärka effekten, minska riskerna och expandera vår respektive närvaro på denna snabbväxande marknad, säger Rikke Rytter, VP Sales & Marketing på Genovis.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Børge Sørvoll, CFO, ArcticZymes Technologies, Tel: +47 95 29 01 87, ir@arcticzymes.com

About ArcticZymes Technologies ASA
ArcticZymes Technologies is a Norwegian life sciences company focused on the development, manufacturing, and commercialization of novel recombinant enzymes for use in molecular research, In Vitro Diagnostics (IVD) and biomanufacturing. The company is listed on the Oslo Stock Exchange since 2005 as ArcticZymes Technologies under the [AZT] ticker. Its headquarters are based in Tromsø, Norway, at the SIVA Innovation Centre. ArcticZymes Technologies’ IP and capabilities are protected via a large portfolio of patents. For more information, please visit the website: www.arcticzymes.com.

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadviser@penser.se, tel: 08-463 83 00.