Halvårsrapport januari - juni 2024

Stabilt kvartal trots dämpade marknadsförhållanden

April - juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 29 470 (29 463) tkr med en tillväxt på 0,03%. Justerat för valutaeffekter är det en minskning med -1%.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 5 272 (7 687) tkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 2 517 (5 981) tkr.
  • Periodens resultat uppgick till 1 790 (15 219) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,03 (0,23) kr.
  • Periodens totalresultat uppgick till 2 467 (16 843) tkr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -295 (1 917) tkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 135 809 (114 198) tkr.

Januari - juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 69 527 (100 739) tkr med en minskning på -31%. Justerat för valutaeffekter är minskningen -31%. Organisk tillväxt justerat för licensintäkter är 0,2% och justerat även för valutaeffekter -0,4%.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 23 841 (52 776) tkr. Justerat för licensintäkter och relaterade kostnader är EBITDA 13 713 (13 909) tkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 18 350 (49 380) tkr. Justerat för licensintäkter och relaterade kostnader är EBIT 8 222 (10 513) tkr.
  • Periodens resultat uppgick till 14 532 (58 783) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,22 (0,90) kr.
  • Periodens totalresultat uppgick till 16 816 (61 186) tkr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 17 795 (48 272) tkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 135 809 (114 198) tkr.

Kommentar av Fredrik Olsson, verkställande direktör

I andra kvartalet upprätthöll vi försäljning både sekventiellt och jämfört med föregående år. Bortsett från valutaeffekter och lagerjusteringar på cirka -2,9 msek jämfört med föregående år, förbättrades vårt rörelseresultat på EBITDA-nivå med 6%. Denna EBITDA-nivå, på nästan 28%, reflekterar stabiliteten i vår affär där vi upprätthåller marginaler och resultat även i en utmanande marknad.

Vi har exekverat väl i den operativa verksamheten trots utmanande marknadsförhållanden, där begränsningar i riskkapital för biotechbolag tillfälligt påverkar en stor del av vår kundbas och deras investeringsmöjligheter i sina utvecklingsprogram. Vår försäljning till de större globala biopharmabolagen fortsatte att öka under kvartalet jämfört med föregående år, vilket speglar värdet av vår breda kundbas som tillsammans med våra strategiska tillväxtinitiativ inom ADC och nya antikroppsformat fortsätter leverera värde i en utmanande marknad. Vi har under de senaste åren breddat både kundbas och produktportfölj med hjälp av våra teknologier inom dessa områden och vi ser ett allt större intresse för våra teknologiplattformar inom ADC. Jag förväntar fortsatt stark utveckling av affärsmöjligheter inom detta område framöver.

Under vår strategiska översyn av antikroppsaffären, som vi initierade under föregående kvartal, uppfattade vi intresse för verksamheten vilket lett fram till att vi nu har valt att avyttra affärsverksamheten till Leinco Technologies. Efter noggranna överväganden och analyser har vi kommit fram till att försäljningen av antikroppsaffären inte bara erbjuder ett attraktivt ekonomiskt utfall, utan också frigör resurser och kapacitet som vi nu kommer att kunna investera i nya spännande initiativ som vi tror starkt på, och som är i linje med våra långsiktiga tillväxtstrategier. Avyttringen gör det möjligt för oss att fokusera ännu mer på innovation och expansion inom våra mest lovande affärsområden. Jag är övertygad om att denna omstrukturering kommer att leda till ökad effektivitet och bättre erbjudanden för våra kunder, samtidigt som vi stärker vår konkurrenskraft på marknaden.

Under inledningen av tredje kvartalet genomförde vi en strategisk investering i Sequrna. Investeringen möjliggör nya produktutbud för Genovis, både till befintliga och nya kunder, samt banar väg för expansion inom nya applikationsområden. Samarbete med Sequrna och deras unika RNAse inhibitor öppnar möjligheter för oss att expandera in på nya marknader inom genomics. RNA sekvensering förväntas bli ett allt viktigare verktyg inom både grundforskning och diagnostik. Dessutom utgör de framväxande kliniska RNA-baserade teknologierna, som tex mRNA, en stor möjlighet för att bidra till förbättrad hälsa hos människor, vilket oundvikligen kräver pålitliga metoder för att skydda RNA inom ett flertal applikationsområden.

Vår pipeline av nya produkter fortsätter att utvecklas starkt. Vår nya infrastruktur i kombination med AI och ett kunnigt Team skapar helt nya möjligheter för att utveckla enzymprodukter. Vi har lanserat tre nya produkter hittills i år och jag förväntar mig att lanseringstakten fortsätter vara hög under resten av året. Vi har utvecklat flera nya enzym för applikationer inom både analys och genterapi, vilket kommer ge oss ett bredare erbjudande när vi återfår rättigheterna till vårt Xork enzym senare i år.

Även om våra marknader generellt haft en dämpad efterfrågan till följd av den begränsade tillgången till riskkapital för biotechbolag är jag optimistisk när jag ser hur våra produkter uppskattas av kunderna och hur vår pipeline kontinuerligt breddas – ett resultat av mina medarbetares stora engagemang för våra kunder och våra strategiska tillväxtinitiativ.

Jag vill rikta ett varmt tack till alla mina kollegor som varje dag, med stort engagemang, bidrar till att hjälpa våra kunder i deras strävan med att utveckla framtidens läkemedel för att förbättra människors liv.

Denna information är sådan som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-20 08:00 CET.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Carnegie Investment Bank AB (publ) är Certified Adviser åt Bolaget.

Publicerade rapporter kan hämtas på Genovis webbplats: https://investor.genovis.com/sv/finansiella-rapporter/#delarsrapporter