Halvårsrapport januari-juni 2013

Perioden april – juni

• Nettoomsättningen ökade med ca 92 % till 2 200 (1 148) kSEK.
  • Resultatet efter finansnetto uppgick till -3 903 (-4 430) kSEK.
  • Totalresultatet uppgick till -3 852 (-4 392) kSEK.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,27 (-0,53) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick under perioden till -3 251 (-4 474) kSEK.
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 10 851 (14 772) kSEK.
  • Under april genomfördes en nyemission som tillförde Genovis 13,8 MSEK före emissionskostnader.
  • Genovis och det helägda dotterbolaget GeccoDots AB flyttar till nya lokaler på Medicon Village, Lund i september.

Perioden januari - juni

• Nettoomsättningen ökade med ca 96 % till 4 106 (2 092) kSEK.
  • Resultatet efter finansnetto uppgick till -7 860 (-8 438) kSEK.
  • Totalresultatet uppgick till -7 799 (-8 363) kSEK.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,60 (-1,10) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick under perioden till -7 680 (-7 346) kSEK.

Händelser efter periodens utgång

Genovis har tecknat avtal med Respiratorius för att testa och utvärdera RESP-3000 som ny biomarkör vid tidig diagnostik av hjärt- och kärlsjukdomar med s.k. PET-kamera. Genovis koordinerar arbetet och dotterbolaget GeccoDots genomför utvärderingen som förväntas vara klar kring årsskiftet 2013/2014. Avtalet innefattar en möjlighet för Genovis att förvärva teknik och patent avseende RESP-3000 inom prekliniska applikationer och Genovis har för avsikt att inleda förhandlingar om förvärv om testerna visar positiva resultat.

Kommentar av vd Sarah Fredriksson

Under våren har vi fortsatt att prioritera möten med kunder. Det ger resultat och under det andra kvartalet ökar omsättningen med 92 %, antal order med 36 % och genomsnittligt ordervärde med 42 % i jämförelse med förra året. Analys av individuella order visar att det är nya kunder som i huvudsak står för ökningen i antalet order och etablerade kunder ökar volymen per order. Antalet publicerade artiklar och presentationer på konferenser där våra produkter ingår fortsätter att växa. Under American Society for Mass Spectrometry’s årsmöte i början av juni presenterade bland annat läkemedelsmyndigheten i USA, Food and Drug Administration (FDA), Pfizer och instrumenttillverkaren inom masspektrometri Bruker metoder och resultat som baseras på användningen av FabRICATOR. Marknadsaktiviteterna ger förhoppningsvis långsiktiga resultat även om det på kort sikt innebär investeringar i personal, webinars, work-shops, ett ökat antal konferenser och möten.

Resultatet för det andra kvartalet och det första halvåret förbättras något i jämförelse med 2012. Det är uppmuntrande att se att envist långsiktigt arbete ger god effekt även om vi har en bit kvar innan proteinportföljen genererar ett positivt resultat. För att nå dit ska vi utveckla vårt affärsområde till att innefatta kommersiell produktion hos kunden. Försäljningen i dag genereras av produkter som kunden använder vid screening av nya kandidater, produktionsutveckling och preklinisk utveckling.

Vårt främsta mål för 2013 är att skapa fortsatt god tillväxt i försäljningen. Under september och oktober kommer vi därför att genomföra två produktlanseringar inom proteinportföljen. Tidigare produktlanseringar inom proteinportföljen har mottagits mycket väl av existerande kunder och försäljningen av mindre testvolymer brukar komma igång snabbt. Under hösten kommer även vårt dotterbolag GeccoDots att presentera sig på marknaden och den första produktlanseringen inleds i september.

Lund i augusti 2013

Sarah Fredriksson

För ytterligare information kontakta: Sarah Fredriksson, vd Genovis AB Tel: 046-10 12 35 e-post: sarah.fredriksson@genovis.com

Genovis affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra innovativa tekniker som underlättar och möjliggör utveckling av nya behandlingsmetoder och diagnostik till kunder inom läkemedelsindustri och medicinteknik. Koncernen består av Genovis AB och dotterbolaget GeccoDots AB. Genovis utvecklar och säljer unika enzym (proteinportföljen) i innovativa produktformat som underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. GeccoDots utnyttjar nanoteknik för att tillverka en ny typ av kontrastmedel som används inom medicinsk avbildning.

Genovis aktie är listad på Nasdaq OMX First North och Thenberg fondkommission är Certified Adviser åt Bolaget, tel 031-745 50 00