Kommuniké från Årsstämman i Genovis AB (publ) den 20 maj 2021

Vid årsstämman fattades följande beslut:

• Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet.
  • Styrelsen ska fram till nästa års årsstämma bestå av fem ordinarie ledamöter utan suppleanter.
  • Omval av ledamöterna Torben Jørgensen,Mikael Lönn, Kenth Petersson och Lotta Ljungqvist.

Nyval av Steve Jordan

Till styrelsens ordförande valdes Torben Jørgensen.

• Styrelsearvode ska utgå med 150.000 kronor till styrelsens ledamöter och 300.000 kronor till styrelsens ordförande.
  • Stämman godkände styrelsens rapport över ersättningar enligt 8 kap 53 a § aktiebolagslagen.
  • Arvode till revisorerna utgår enligt godkänd räkning.
  • Stämman omvalde, i enlighet med valberedningens förslag, revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB för tiden intill slutet av årsstämman 2022.
  • En valberedning ska skapas med de fyra största aktieägarna per den 30 september 2021.
  • Stämman beslutade om ett emissionsbemyndigande med eller utan företrädesrätt för befintliga aktieägare. Genom beslutet kan aktiekapitalet ökas med sammanlagt högst 1.625.000 kronor genom utgivande av sammanlagt högst 6.500.000 nya aktier.

Protokoll med fullständiga beslut från stämman kommer att göras tillgängligt på bolagets webbplats, https://investor.genovis.com/sv/bolagsstyrning/bolagsstamma/

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadviser@penser.se, tel: 08-463 83 00.