Kommuniké från extra bolagsstämma i Genovis AB (publ)

Vid extra bolagsstämma i Genovis AB (publ) den 26 februari 2008 beslutade stämman att godkänna styrelsens beslut om nyemission.

Beslutet innebär att aktiekapitalet ökar med högst 870 898,4 kr genom nyemission av högst 2 177 246 aktier av serie B. Bolagets aktieägare ges företräde att teckna de nyemitterade aktierna varvid fyra (4) befintliga aktier ger rätt till teckning av en(1) ny aktie till kursen av sju (7) kronor.

50 % av nyemissionen kommer att tecknas av styrelsen samt ytterligare 15 av de större aktieägarna, som samtliga muntligen avgivit avsiktsförklaring att teckna sig för sitt fulla innehav i Genovis. Aktieägare Farstorps Gård Förvaltnings AB som representerar 30,34 % av aktiekapitalet och 26,57 % av rösterna i Genovis, garanterar resterande del av emissionen upp till 100%. Garantiersättning utgår med 460 000 SEK.

Tidplan för nyemissionen

26 februari 2008
Extra bolagsstämma behandlar frågan om godkännande av styrelsens förslag till beslut om nyemission.

7 mars 2008
Sista dag för handel i Genovisaktien inklusive rätt att deltaga i nyemissionen.

12 mars 2008
Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen, d v s de aktieägare som är registrerade i Genovis aktiebok denna dag erhåller teckningsrätter för deltagande i nyemissionen.

14 mars – 7 april 2008
Teckningstid. Teckning med företrädesrätt sker genom kontant betalning under teckningstiden. Anmälan av intresse om teckning kan ske under hela teckningstiden.

14 mars – 2 april 2008
Handel med teckningsrätter.