KVARTALSRAPPORT FÖR JULI - SEPTEMBER 2021

Juli - september 2021

• Nettoomsättningen ökade med 10 procent och uppgick till 15 699 (14 216) tkr. Justerat för valutaeffekter är tillväxten 13 procent.
  • Bruttoresultatet minskade med 8 procent och uppgick till 14 195 (15 487) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 2 202 (3 262) tkr.
  • Rörelseresultatet minskademed 968 tkr och uppgick till 747 (1 715) tkr.
  • Periodens totalresultat förbättrades med 351 tkr och uppgick till 1 013 (662) tkr.
  • Totalresultatet per aktie uppgick till 0,02 (0,01) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 4 613 (1 191) tkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 45 210 (46 231) tkr.

Händelser efter periodens utgång

Genovis har ingått ett exklusivt licensavtal med Selecta Bioscience Inc. för utveckling och kommersialisering av ett nytt patentsökt antikroppsklyvande enzym, Xork™, som en potentiell förbehandling vid genterapi och inom autoimmuna sjukdomar. Genovis behåller rättigheterna till Xork enzymet inom alla övriga applikationer för att fortsatt stödja kärnverksamheten med innovativa enzymatiska verktyg inom preklinikisk läkemedelsutveckling, diagnostik och bioprocessapplikationer. Genom avtalet erhåller Genovis förskottsbetalning och tidiga milstolpsbetalningar om 6 MUSD och har rätt att erhålla upp till 598 MUSD i utvecklings-, regulatoriska och kommersiella milstolpsbetalningar. Därutöver erhåller Genovis tvåsiffrig royalty på försäljning av Xork.

Januari - september 2021

• Nettoomsättningen ökade med 24 procent och uppgick till 50 957 (41 180) tkr.Justerat för valutaeffekter är tillväxten 34 procent.
  • Bruttoresultatet förbättrades med 18 procent och uppgick till 46 577 (39 609) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 6 954 (2 377) tkr.
  • Rörelseresultatet förbättrades med 4 114 tkr och uppgick till 2 649 (-1 465) tkr.
  • Periodens totalresultat förbättrades med 8 029 tkr och uppgick till 3 653 (-4 376) tkr.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,06 (-0,07) kr
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 6 377 (4 030) tkr.

Kommentar av Fredrik Olsson, verkställande direktör

Under det tredje kvartalet 2021 växte den organiska försäljningen med 13 procent och under årets nio första månader var tillväxten 34 procent. Tredje kvartalet är historiskt ett svagare kvartal säsongsmässigt för vår affär. Tillväxten av enzymer inom Analytics dämpades under kvartalet av begränsningar i de större läkemedelsbolagens verksamhet. Kunders ändrade prioritering av projekt och begränsad bemanning i labben till följd av restriktioner har haft en dämpande effekt på vår försäljning. Det gäller framför allt projekt i tidiga faser inom discovery och i preklinisk fas där vi fortsatt har en majoritet av vår försäljning. Volatila inslag i orderingång samt förskjutningar av ordrar mellan enskilda kvartal har en kortsiktig påverkan. Vi ser en förbättrad kundaktivitet i kvartal fyra och förväntar oss en återgång till högre tillväxt framöver.  Rörelseresultatet jämfört med föregående år påverkades negativt med 2 miljoner kronor på grund av av förändringar i lager och övriga intäkter.

I oktober genomförde vi vår hittills största licensaffär där vi licensierade ut de terapeutiska rättig-heterna av ett nytt enzym till Selecta Bioscience. Enzymet som vi gett namnet Xork är tidigare inte känt och Genovis har lämnat in en patentansökan. Affären gör att vi numera adderar genterapi som ett av de områden där våra enzym och antikroppar kan användas för att utveckla behandlingar för behövande patienter. Affären bekräftar vår kundfokuserade och agila affärsmodell där vi snabbt kan knyta samman behov på marknaden med innovativa enzym för att bidra med lösningar och skapa värde.

Genom affären med Selecta Biosciences visar Genovis även på den potential som finns i modellen att utveckla enzymer för biopharmaindustrin. Vi har tidigare sett att våra enzymer används i bioprocessapplikationer och med Xork kommer Genovis enzym att utvecklas av Selecta för användning som behandling. Vårt insteg på genterapimarknaden med vårt nya enzym Xork har också genererat produktutveckling för att ta fram antikroppar mot Xork och andra relaterade antikroppsklyvande enzym. Dessa antikroppar kommer att behövas under utveckling och kommersialisering av dessa enzym för terapeutisk användning. Antikropparna vi har under utveckling erbjuder också möjlighet att kombineras med våra teknologier för antikroppsmärkning, vilket våra kunder inom genterapiområdet kommer att efterfråga framöver.

Vi har fortsatt att hålla högt tempo i vår utvecklingspipeline och breddat vårt erbjudande med ytterligare produkter för att modifiera antikroppar med den nya TransGLYCIT-teknologin. Vidare lanserade vi i oktober ett glykosidase (PNGase F) i ett unikt nytt format. PNGase F är ett av de mest frekvent använda enzymen inom glykananalys och vi är övertygade om att vår förbättrade produkt kan addera värde för våra kunder framöver, inte minst inom automatiserade arbetsflöden. Båda produkt-erna har fått ett varmt mottagande bland våra kunder.

Vi kommer att gå in i 2022 med kraftigt förstärkt likviditet som möjliggör fortsatta offensiva satsningar. Under de kommande månaderna kommer vi förstärka vår kommersiella organisation ytterligare med en ny sälj- och marknadschef samt med säljare på lokala marknader. Ett starkt fokus på affärs-utvecklande aktiviteter utgör en viktig del för Genovis och vi investerar för att arbeta mer fokuserat med detta framöver. Tillsammans med rekryteringen av ny CFO kommer vi ha en organisation med goda förutsättningar att fortsätta bygga Genovis framöver.

Denna information är sådan som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-12 12:00 CET.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadviser@penser.se, tel: 08-463 83 00.