Kvartalsrapport januari – mars 2020

Januari – mars i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 11 475 (11 931) tkr. Justerat för bioprocessordern under första kvartalet 2019 som uppgick till 2,4 MSEK har tillväxten under kvartalet ökat med 20%.
  • Bruttoresultatet uppgick till 10 977 (11 140) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -847 (2 695) tkr. Kostnader av engångskaraktär avseende det pågående förvärvet av QED Bioscience Inc. har belastat rörelseresultatet med 1 354 tkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 889 (1 942) tkr.
  • Periodens totalresultat uppgick till -1 915 (1 591) tkr.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,03 (0,03) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1 506 (2 709) tkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 61 641 (11 025) tkr.

• Genovis har tecknat en avsiktsförklaring för förvärv av samtliga aktier i det privatägda bolaget QED Bioscience Inc. baserat i San Diego, USA. Förvärvet sker mot kontant betalning som inklusive transaktionskostnader beräknas uppgå till 20 miljoner kronor
  • Genovis genomförde en riktad emission som tillförde bolaget 50 miljoner kronor före emissionskostnader.

Kommentar av Fredrik Olsson, verkställande direktör

Covid-19 pandemin har under första kvartalet haft en viss påverkan på vår försäljning. Trots det växte vi kärnaffären med 20% justerat för den jämförelsestörande bioprocessordern från kvartal ett 2019. Tillväxten i Europa och Nordamerika har varit fortsatt stark medan Asien, som utgör en mindre del av vår totala försäljning, har påverkats markant under februari och mars till följd av Covid-19.

Under avslutningen av mars månad kunde vi se en dämpad kundaktivitet även i Europa och Nordamerika till följd av de restriktioner som infördes i många länder för att minska smittspridningen. Detta ledde till att ordrar inte kunde levereras till vissa kunder på grund av nedstängningar vilket påverkade intäkterna i slutet på mars. Vi uppskattar att förskjutna leveranser och geografisk påverkan, framförallt i Asien, dämpat intäkterna med cirka 10-15 procent under kvartalet.

Min bedömning är att påverkan är av temporär karaktär och inte orsakad av underliggande drivkrafter i marknaden utan helt förenad med att läkemedelsbolag, forskningsinstitut och universitet reducerat operativa aktiviteter som en konsekvens av Covid-19 pandemin. Under inledningen av april har vi sett en gradvis ökad kundaktivitet i Asien.

Precis som för flera andra branschkollegor kommer den omfattande nedstängningen av laboratorier, inställda konferenser och säljaktiviteter sannolikt få en dämpande effekt på vår försäljning på kort sikt. Vi står väl rustade inför ett sådant scenario även om tiden till en mer normal marknadssituation fortsatt är svårbedömd. Vi följer noggrant omvärldsutvecklingen och utvärderar alternativa kostnadsbesparingar i relation till verksamhetens utveckling och långsiktiga affärsstrategier.

Parallellt får vi nu möjlighet att fokusera resurser till vår produktutveckling för att stå redo med flera nya produkter när marknaderna åter normaliseras. Vår operativa förmåga är intakt och vi ser i nuläget ingen påverkan i produktionskapacitet och distributionskedjor fungerar fortsatt väl.

Trots utmanande tider för samhället i stort visar händelseutvecklingen till följd av viruspandemin tydligt på värdet av Genovis erbjudande av verktyg och teknologi för att öka förståelsen för biologiska processer vilket därmed kan hjälpa forskare att utveckla nya läkemedel och bättre diagnostik.

Under de senaste veckorna har antikroppar och biologiska läkemedel lyfts fram som viktiga komponenter för att bekämpa viruspandemin. Vårt förestående förvärv av QED Bioscience är i detta perspektiv en möjlighet att adressera nya områden relevanta inom forskning och diagnostik baserade på antikroppar.

Samtidigt har betydelsen av forskning inom infektionssjukdomar orsakade av virus blivit mycket tydlig, speciellt för den industrialiserade delen av världen. Utbrottet av Covid-19 kommer rimligen medföra att företag och samhällen kommer att allokera mer resurser till dessa områden under lång tid framöver för att stå bättre förberedda inför framtida pandemier.

Inte kunde vi för någon månad sedan ana att kunder och vi själva skulle använda våra produkter för att undersöka hur virusproteiner ser ut i detalj, hur de interagerar med receptorer på människans celler, och vilken roll glykaner spelar för virusets förmåga att orsaka infektion och spridning. Det faktum att ytproteinet på viruset, som visualiseras i varje nyhetssändning, är täckt av glykaner visar på betydelsen av glykobiologi och bekräftar vårt strategiska mål att leverera nya enzymatiska verktyg inom glykanområden.

Sammantaget gör det att jag behåller en stark positiv grundsyn för våra möjligheter att bidra till samhället i stort och Genovis tillväxt på sikt.

OM  GENOVIS

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kreativitet utveckla och erbjuda innovativa verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadvisor@penser.se, tel 08-463 83 00.

Publicerade rapporter kan hämtas på Genovis webbplats:

Denna information är sådan information som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2020.