Kvartalsrapport januari - mars 2024

Bästa kvartalet för enzymaffären inom analytics och stärkt kassa

Januari-mars 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 40 057 (71 276) tkr med en minskning på -44%. Justerat för valutaeffekter är minskningen -44%. Organisk tillväxt justerat för licensintäkter är 0,4% och justerat även för valutaeffekter 0,5%.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 18 568 (45 089) tkr. Justerat för licensintäkter och relaterade kostnader är EBITDA 8 440 (6 223) tkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 15 833 (43 399) tkr. Justerat för licensintäkter och relaterade kostnader är EBIT 5 705 (4 533) tkr.
  • Periodens resultat uppgick till 12 742 (43 564) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,19 (0,67) kr.
  • Periodens totalresultat uppgick till 14 350 (44 343) tkr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 18 090 (46 355) tkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 136 793 (115 397) tkr.

Kommentar av Fredrik Olsson, verkställande direktör

Vi inleder 2024 med ett starkt rörelseresultat och mycket bra kassaflöde. Även justerat för licensintäkter förbättrade vi resultatet, både jämfört med första kvartalet 2023 och föregående kvartal. Genom kontinuerliga förbättringar och ökad kapacitet har vi trots vårt expanderande produkterbjudande upprätthållit bra marginaler vilket visar skalbarheten i vår affär. Vi har förstärkt vår redan starka kassa vilket ger oss både stabilitet och rörelsefrihet för fortsatta offensiva investeringar i tillväxt.

Försäljningen i första kvartalet utgör det enskilt bästa kvartalet hittills för vår enzymaffär inom analytics. Försäljningen ökade 8% organiskt jämfört med samma period förra året och med 12% sekventiellt mot fjärde kvartalet 2023. Försäljningsökningen ska ses i ljuset av fortsatt utmanande marknadsförhållande i Kina, men även pågågående omstruktureringar bland både mindre och större biopharma-bolag.

I antikroppsaffären minskade omsättningen med cirka 30 procent. Den underliggande försäljningen till forskningsmarknaden fortsätter växa medan diagnostikkunder minskar sina lagernivåer efter pandemin vilket påverkat försäljningen i kvartalet. Försäljningen mot diagnostikmarkanden förväntas återkomma under året i takt med kundernas lager normaliseras. Vi har initierat program för att fokusera våra resurser mot de mest lönsamma delarna inom antikroppsaffären för att förbättra resultatet samtidigt som vi anpassar verksamheten för de volatila inslagen bland diagnostikkunderna.

För enzym till potentiella terapeutiska applikationer inom genterapi och andra autoimmuna sjukdomar har vi initierat fler affärsutvecklande aktiviteter inför att vi formellt återtar rättigheterna till Xork™ under andra halvåret i år. Även vår utveckling av nya enzym inom detta applikationsområde har gjort betydande framsteg nyligen och vi har flera nya och unika produktkandidater under utveckling.

Lansering av nya produkter och enzym inom analytics är en viktig komponent i vår tillväxtstrategi. Jag är väldigt positiv när jag ser hur vår pipeline fortsatt att utvecklats de senaste månaderna, där vårt team utnyttjar de förbättrade möjligheterna i våra nya lab och produktionslokaler. Vi har redan hunnit lansera två nya produkter och jag förväntar mig att vi kommer nå våra mål för helåret redan under andra kvartalet och att lanseringstakten fortsätter vara hög under resten av året.

Vi ser positiva tecken på att tillgången till riskkapital för biotechbolag förbättrats under inledningen av 2024. Även om vi som leverantör till dessa bolag ligger något längre fram i händelsekedjan är det ett gott tecken inför framtiden. Den ökande diversifieringen av antikroppsläkemedel ger fortsatt goda tillväxtmöjligheter för Genovis. Med vår kontinuerligt växande produktportfölj och de underliggande tillväxtdrivarna för biologiska läkemedel ser jag med tillförsikt fram emot Genovis fortsatta tillväxresa.

Jag vill rikta ett varmt tack till mina kollegor på Genovis som med stort engagemang gör fantastiska insatser för att hjälpa våra kunder i deras viktiga arbete med att utveckla nya viktiga läkemedel.

Denna information är sådan som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-15 15:00 CET.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Carnegie Investment Bank AB (publ) är Certified Adviser åt Bolaget.

Publicerade rapporter kan hämtas på Genovis webbplats: https://investor.genovis.com/sv/finansiella-rapporter/#delarsrapporter