Kvartalsrapport januari-mars 2023

Rekordresultat och stark tillväxt i verksamhetens samtliga delar

Januari-mars 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 71 276 (32 574) tkr med en tillväxt på 119%. Justerat för valutaeffekter är tillväxten 107%. Nettoomsättningen inkluderar 4 MUSD i licensintäkter från Selecta Biosciences. Organisk tillväxt justerat för licensintäkter från Selecta Biosciences är 41% och justerat även för valutaeffekter 30%.
  • Bruttoresultatet uppgick till 67 098 (29 419) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 45 089 (11 717) tkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 43 399 (10 105) tkr. Justerat för intäkter och kostnader relaterat till licensen till Selecta Biosciences är EBIT 4,5 MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 43 564 (12 317) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,67 (0,19) kr.
  • Periodens totalresultat uppgick till 44 343 (13 083) tkr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 46 355 (-1 622) tkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 115 397 (78 119) tkr.

Kommentar av Fredrik Olsson, verkställande direktör

Vi inledde årets första kvartal med rekordstark försäljning vilket innebär vårt enskilt bästa kvartal någonsin. Intäkterna ökade med 119% drivet av licensintäkter inom genterapi och samtidigt levererar vi vårt bästa kvartal hittills för kärnaffären.

Vår tillväxt i kärnaffären uppgick till 41%, där enzym inom analytics växte med 38% och antikroppsaffären med 60%, vilket är det enskilt bästa kvartalet för respektive del hitintills. Framför allt såg vi mycket stark utveckling i både USA och Europa medan Asien var något svagare till följd av dämpad kundaktivitet i Kina. Generellt ser vi fortsatt bra aktivitet i vår affär.

Under kvartalet lanserade vi en vidareutvecklad produkt baserad på vårt GlySERIAS-enzym som fortsatt visat bra försäljningsutveckling under inledningen av året. Vi har fortsatt bra moment i vår produktutveckling och ytterligare produktlanseringar är planerade under året. Vårt samarbete med Selecta Biosciences inom genterapi följer den fastlagda utvecklingsplanen och prekliniska data kommer att presenteras på ASCGT i maj. Vårt sälj- och marknadsteam fortsatte skapa bra aktivitet i våra marknader tillsammans med ett starkt stöd från övriga delar i organisationen från utveckling, produktion samt applikation och support.

I april förvärvade vi patenträttigheter till ett nytt enzym för analys av DNA. Det är vårt första enzym inom genomics med applikationer inom forskning, diagnostik och forensics. Vi kommer under året arbeta med att utveckla applikationer med enzymet tillsammans med partners inför kommande kommersialisering.

För att ytterligare förstärka vår lokala närvaro och kommersiella förmåga i Kina har vi inlett ett samarbete med ArcticZymes Technologies. Båda bolagen har unika enzymer med högt kundvärde för den globala Life Science industrin och tillsammans öppnas möjligheter för en starkare kommersiell organisation och utveckling på den kinesiska marknaden.

Under andra halvåret kommer vi flytta verksamheten till nya specialanpassade lokaler som erbjuder förbättrade möjligheter för fortsatt tillväxt och uppskalning av verksamheten. Under inledningen av året har vi börjat investera i utrustning och inredning, vilket kommer att fortsätta under andra kvartalet och flytt är planerad till tredje kvartalet.

Jag är naturligtvis väldigt nöjd med vårt resultat under inledningen av året. Det är särskilt tillfredställande att kärnaffärens samtliga delar visar stark tillväxt och att vi behåller bra bruttomarginal trots ökade råvarukostnader. En stor del av ökningen i total kostnadsmassa jämfört med föregående år är kopplade till licensaffären med Astellas, både i form av incitament och royalty till uppfinnare.

Med ett mycket bra resultat, stark inledning på året och bra kundaktivitet ser jag fram emot Genovis fortsatta tillväxresa. Jag vill rikta ett stort tack till mina kollegor på Genovis som varje dag arbetar hårt för att lösa våra kunders utmaningar på bästa sätt!

Denna information är sådan som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-05-16 08:00 CET.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadviser@penser.se, tel: 08-463 83 00.

Publicerade rapporter kan hämtas på Genovis webbplats: https://investor.genovis.com/sv/finansiella-rapporter/#delarsrapporter