Sverige tar silver efter Norge i ekonomisk trygghet

-       men enda europeiska land där ekonomisk trygghet har ökat sedan 2010

Genworth Index, utvecklad av det globala livförsäkringsbolaget Genworth, mäter och rangordnar 20 länder i Europa och världen med hänsyn till konsumenters uppfattning om sin ekonomiska trygghet och sårbarhet. På en skala från 0 till 100 ökade Sveriges indexpoäng från 63 under 2010 till 67 i den senaste mätningen, vilket placerar Sverige i topp näst efter Norge och Kina. I botten återfinns Grekland. Sverige är det enda europeiska land där man upplever en högre ekonomisk trygghet idag än för två år sedan. Levnadskostnader, inkomstnivå och anställningstrygghet är de faktorer som påverkar svenskarna mest när de bedömer sin egen ekonomiska situation.

"Det är positivt att de svenska hushållen, trots den globala finanskrisen, känner trygghet för sin ekonomiska situation. Jag tror dock att den upplevda tryggheten i vissa fall kan bero på en viss övertro till hur mycket man får i ersättning om man skulle förlora jobbet eller bli sjuk. Svenska hushåll tenderar att vara mycket beroende av sin normala månadsinkomst och saknar ofta en buffert, vilket flera undersökningar visar.” säger Lars von Sivers Lindmark, VD för Genworth Sverige.

Ett av fem hushåll  ekonomiskt trygga

I Sverige uppfattar vart femte hushåll (21 procent) sig som ekonomiskt trygga, vilket är högre än de flesta andra länder i Europa. Sverige är dessutom, tillsammans med Tyskland, det enda land som uppvisar en minskning i antalet ekonomiskt sårbara hushåll jämfört med år 2010.

Resultatet understryker även Finansinspektionens senaste undersökning om den svenska bolånemarknaden, vilken visade att hushåll som tagit nya bostadslån generellt hade en god återbetalningsförmåga och en god motståndskraft mot räntehöjningar eller prisfall på bostäder. Enskilda hushåll kunde dock fortfarande få problem med återbetalningsförmågan.

”Svenska hushåll har ett begränsat utrymme för oförutsedda kostnader, vilket också FI:s rapport pekar på. Andra undersökningar visar att mer än vart fjärde hushåll har mindre än 10 000 kronor i sparande. Det är därför viktigt att svenska hushåll, trots en upplevd känsla av ekonomisk trygghet, säkerställer att de har ett sparande i likvida medel och försäkringar som hjälper till under en ekonomisk omställningsperiod”, säger Lars.

Andra viktiga slutsatser från rapporten:

• Endast ett av tio svenska hushåll upplever ekonomiska problem
  • Upplevd oro över den nationella eller globala ekonomin varierar beroende på var människor bor. Hushåll i södra Sverige är betydligt mer benägna att ange det som ett orosmoment (19 procent) än hushåll i den västra regionen (sju procent).
  • Svenska hushåll, där respondenten har eftergymnasial utbildning, är generellt mer bekymrade över sin arbetsinkomst än hushåll med enbart grundläggande utbildningsnivå (31 procent jämfört med 8 procent).
  • De fyra nordiska länderna toppar listan avseende ekonomisk trygghet, men Danmark har dubbelt så många hushåll med ekonomiska problem jämfört med Sverige och tre gånger så många som Norge.

Mer information och hela rapporten finns här.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars von Sivers Lindmark, VD, Genworth Financial Sverige: +46 (0)70 989 05 43, lars.lindmark@genworth.com

Lena Krauss, Pressfrågor, +46 (0)73 988 44 66

Om Genworth index

Genworth index mäter och rangordnar 20 länder i Europa och världen med hänsyn till konsumenters uppfattning om sin ekonomiska trygghet och sårbarhet. Länderna rankas på en skala mellan 0 till 100. Högre värden indikerar en högre upplevd ekonomiskt trygghet och högre värden att konsumenterna upplever en förhöjd ekonomisk sårbarhet.

Undersökningen utfördes av Ipsos MORI:s Global Omnibus mellan oktober och december 2012 och inkluderade 20 länder i Europa, Latinamerika och Asien. Frågeformulär fylldes i av upp emot 1000 personer i varje land, vilket resulterade i svar från totalt 13 000 konsumenter. Resultaten är viktade så att de representerar folkmängden i respektive land.

Om Genworth Lifestyle Protection

Försäkringslösningarna i Genworth’s Lifestyle Protection är skapade för att hjälpa människor genom hela livet, i alla lägen. Försäkringslöningar som erbjuds är:

-       Liv- och olycksfallsförsäkringar - ekonomisk trygghet och stöd vid sjukdom, olycka eller dödsfall.

-       Låneskydd- och kreditförsäkringar - täcker återbetalning av bolån, privatlån och övriga krediter vid ofrivillig arbetslöshet, sjukdom eller invaliditet.

-       Försäkring för boende- och levnadskostnader - hjälper till med vardagskostnader, såsom viktiga räkningar och andra ekonomiska åtaganden

-       Företagsförsäkring - erbjuder breda försäkringslösningar för små och medelstora bolag.

-       GAP-försäkring - hantering av extra kostnader som uppstår när ett fordon eller utrustning skadas, stjäls eller skrivs av.

Sedan 1994 har Genworth hjälpt svenska hushåll till ökad trygghet i sin ekonomi om det oförutsedda skulle hända. Idag är Genworth marknadsledande och företagets låneskyddsprodukter försäkrar närmare 500 000 personer. Genworth samarbetar med ett 20-tal ledande banker och finansbolag och har runt 20 anställda inom den svenska verksamheten.

Om Genworth

Genworth Financial, Inc. (NYSE: GNW) är ett Fortune 500-företag och ledande globalt försäkringsbolag med målsättningen att säkra människors trygghet när det kommer till ekonomi, familjeliv och framtid. Företagets produkter och tjänster tillgodoser konsumenternas behov inom investeringar, försäkringar och pension. Detta inkludera lösningar inom livsförsäkring, omkostnadsförsäkring, bolåneförsäking och annan kreditförsäkring samt oberoende finansiell rådgivning. Genworth har omkring 6 300 medarbetare och är verksamma inom tre olika segment: Retirement and Protection, U.S. Mortgage Insurance och International Genworth Financial. Genworth grundades 1871, börsnoterades 2004 och har sitt huvudkontor i Richmond, Virgina.

Taggar: