• Germanwings/

Änglar, gnomer och bröderna Grims sagor – väck julstämningen med ett besök på Kölns gemytliga julmarknader

Tyskland är de mysiga julmarknadernas vagga. Ända sedan medeltiden har den tysktalande världen firat den nalkande julen med marknader och skådespel på gator och torg i varje stad. På nära håll, bara 1,5 timmes lågprisresa med Germanwings till Köln, kan man redan känna julens dofter, fynda fina presenter och njuta av kulinariska läckerheter i pittoreska omgivningar på de unika julmarknaderna.

Från slutet av november och hela vägen fram till jul sprider sig doften av kanderade mandlar, stekta äpplen, kastanjer och inte minst rykande hett och gott glühwein genom Köln. Staden har inte mindre än sju julmarknader i citykärnan, alla med sin egen distinkta karaktär. Här kan man köpa vackra julgransprydnader, munblåst glas, konsthantverk och enorma mängder godsaker. De flesta marknaderna öppnar den 21 november och är öppna till den 23 december. Ett besök där är en minnesvärd start på julsäsongen och är enklare än man kan tro. Germanwings lågprisflyg går direkt till Köln från terminal 2 på Arlanda och tar bara 1,5 timme.

Julmarknader för alla smaker

• Den största julmarknaden, Weichnachtsmarkt am Kölner Dom ligger intill den imponerande gotiska domkyrkan. Förutom Rhen-områdets största julgran finns här 160 festligt utsmyckade träpaviljonger med försäljning av traditionellt hantverk, fina julgransdekorationer och en mängd läckerheter. Under marknadsdagarna hålls en mängd uppträdanden som lockar både gammal och ung.
  • Vid Heumarkt i gamla stan finns en traditionell rustik marknad som förutom de traditionella hantverks- och godisstånden har det där lilla extra, nämligen de gömda Heinzelmännchen. Det är hemlighetsfulla gnomer som sades utföra kölnbornas sysslor nattetid. Kika runt och se om du hittar någon!
  • Vid Neumarkt ligger Änglamarknaden – Markt der Engel med vackert smyckade små stugor och storslagna juldekorationer.
  • Marknaden vid Rudolfplatz är barnens favorit. Temat för marknaden är bröderna Grimms sagor och besökarna tas med in i deras fantastiska sagovärld.
  • För den stilkänsliga finsmakaren finns en ny modern marknad i Kölns hamnkvarter. Njut av den vackra utsikten över floden och strosa runt bland de eleganta kritvita pagodliknande tälten med kvalitetsvaror.
  • Om ett sjönära läge inte är tillräckligt så finns det även en flytande julmarknad i Köln. Det är fartyget MS Wappen von Köln som inhyser 40 försäljningsstånd och även bjuder besökarna på en spektakulär utsikt över de gamla kvarteren och Kölnerdomen.
  • I de belgiska kvarteren, som är Kölns mode- och designcentrum, finns en spännande och lite alternativ julmarknad. Här blandas modernt och nyskapande med traditioner och en stark koppling till naturen.

Den som får nog av marknader kan i Köln även besöka världens största samling julkrubbor. Längs med 110 utställningsplatser finns vackra och annorlunda julkrubbor från världens alla hörn. De som vill kan följa med på en guidad tur och få höra de spännande historierna bakom krubborna.

Köln är ett nära resmål där man får uppleva tindrande juleljus och en skön atmosfär på de världsberömda julmarknaderna. Germanwings flyger billigt och bekvämt från Stockholm Arlanda direkt till Köln två gånger i veckan.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Karina Wrobel, Comvision AB, tel: 0706 89 11 36, karina@comvision.sewww.comvision.se

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 70 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka flyg på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733.