Chokladstad på Germanwings karta

Chokladstad på Germanwings karta

En av världens främsta chokladupplevelser finns i Köln, på bara två timmars flygavstånd från Stockholm. Här ligger nämligen det 4 000 kvadratmeter stora Chokladmuseet där man får lära sig allt om odlandet av kakaobönor och dess historia till produktion och alla olika varianter av choklad som finns.

Köln har tack vare det speciella museet även blivit rankad sjua över världens bästa resmål för chokladälskare . Hit flyger lågprisflygbolaget Germanwings sötsugna svenskar direkt från Arlanda fyra gånger i veckan.

Chokladmuseet slog upp dörrarna 1993 och har sedan öppningen blivit ett av Tysklands mest välbesökta museer. På museets första utställningsplan kan man följa produktionen från böna till färdig produkt. En av höjdpunkterna på våningsplanet är det tropiska rummet där man kan beskåda kakaoträden i sin sanna natur. Alla maskiner i museet är specialbyggda med fönster så att besökare kan få sig en detaljerad bild för hur det går till att tillverka allt från chokladkakor och tryffel till praliner och chokladfigurer.

På följande utställningsplan får man följa chokladens historia – från Aztekerna och Mayaindianerna till nutid, hur man har marknadsfört choklad och de produkter, varumärken och anekdoter som blivit kult. I museets foajé finns dessutom den världsberömda chokladfontänen där besökarna kan doppa ett rån och avnjuta den bruna läckerheten. I detta museum kan man således förutom att titta även lukta, smaka och känna på allt vad choklad handlar om.

För den som vill fortsätta besöket i Köln med kulinariska smaker erbjuds, under decembermånad, en flytande adventsmarknad ombord på "MS Wappen von Köln" samt ett flertal julmarknader på land. Från Kölns flygplats, som också är Germanwings huvudflygplats, åker man snabbt och enkelt till stadens centrum på 20 minuter.

För mer information om Chokladmuseet och Köln besök www.chocolatemuseum- cologne.com, www.tyskland-info.se och www.koelntourismus.de

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till 75 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin fyra gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Emelie Berg, informationsansvarig Germanwings Sverige på tel: 08 – 545 063 25, emelie@comvision.se, www.comvision.se

Enligt resesajten IgoUgo.com, "IgoUgos Top 10 Destinations for Chocolate Tourism", februari 2009