Germanwings får egen gata i Köln

Pressmeddelande 2009-08-24

Germanwings får egen gata i Köln

Germanwings är inte bara ett av Europas mest framgångsrika lågprisflygbolag i luften, nu har deras insatser för staden Kölns stora tillväxt belönats med en egen gata på stadens mark, "Germanwings Strasse".

Den gemytliga staden Köln i västra Tyskland är det tyska lågprisflygbolagets största flygplatsnav och där finns också bolagets huvudkontor. Sedan Germanwings startade 2002 har staden genomgått en mycket positiv utveckling, delvis tack vare lågprisbolagets snabba tillväxt. Många nya arbetstillfällen har skapats kring flygplatsen och Köln har satts på kartan som en spännande och trevlig handels- och turiststad.

Första året jobbade 703 personer på Germanwings i Köln, idag har arbetsstyrkan ökat till 4300 på flygplatsen. Flygbolaget startade med sex flygplan i Köln 2002 och har idag ökat flottan till 14 plan baserade i staden och räknar med ytterligare två till nästa sommar. Dessutom har bolaget ett nytt kundcallcenter med 80 medarbetare i Köln.

Framgångssagan för Germanwings vill nu staden Köln uppmärksamma och visa sin tacksamhet för, och döper därför en gata med en trädallé vid flygplatsen till Germanwings Strasse. Under invigningen av gatan fanns bland annat Germanwings vd, Dr. Axel Schmidt, bolagets talesman Thomas Winkelmann och Kölns borgmästare Fritz Schramma.

– Vi har mycket att tacka Köln för som har stöttat oss i alla år och nu dessutom ger oss en gata. Det är en stor ära för vårt flygbolag att få denna gata uppkallad efter vårt flygbolag, sa Thomas Winkelmann.

– Germanwings är vår största kund och vår ökning de senaste åren har en stark anknytning till flygbolagets framgångar. Vi kommer att göra vårt bästa för att försäkra oss om att vårt framgångsrika samarbete fortsätter. Germanwings, Köln och Köln/Bonns flygplats är en utmärkt trio, sa flygplatschefen Michael Garvens.

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 65 europeiska destinationer från sina fem tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg och Dortmund. Bolaget har en ung flotta bestående av 27 flygplan av modellen Airbus A319.

Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin 6 gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---- För mer information om Germanwings vänligen kontakta Emelie Berg, Comvision AB, Informationsansvarig Germanwings Sverige, Tel: 08 – 545 063 25, emelie@comvision.se, www.comvision.se