Germanwings går under jorden

Fjorton filmer visas som är med i tävlingen i kategorin "Ultra Shorts". Tre vinnare utses. Filmmakarna belönas med 3000 EUR som förstapris, 2000 EUR för andrapriset samt 1000 EUR till tredje plats. För att minnas och fira murens fall 1989, för 20 år sedan, organiseras också en specialtävling med det passande namnet "1989 Up against the wall". Det var ju händelserna 1989 med den fredliga revolutionen i forna DDR och en rad andra östeuropeiska stater som ledde till att muren, som under så många år delat Tyskland, äntligen revs. Därmed blev Tyskland ett enat land. Tjugoårsjubileet har firats stort under hela året och pågår fortfarande i Berlin. Även Berlins "Underground film festival" firar murens fall med fem temarelaterade filmer som visas på alla Berlins tunnelbanetåg. Filmerna kan illustrera personliga minnen från den historiska händelsen eller visa på hur dagens enade Berlin, Tyskland och Europa upplevs. Vinnaren i denna kategori belönas med 2000 EUR. Festivalen arrangeras av Berliner Fenster i samarbete med Interfilm Berlin. Mer information om Berlins filmfestival i tunnelbanan finns på: www.goingunderground.de Sevärdheterna och arrangemangen når man lätt och billigt genom Germanwings direktflyg till låga priser från Arlanda till Berlin-Schönefeld.
Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 70 europeiska destinationer från sina fem tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg och Dortmund. Bolaget har en ung flotta bestående av 27 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret. Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733

-------------------------------------------------------------------------------------------------------- För mer information om Germanwings vänligen kontakta Emelie Berg, Comvision AB, Informationsansvarig Germanwings Sverige, Tel: 08 – 545 063 25, emelie@comvision.se, www.comvision.se