Germanwings har högtflygande planer för 2010

Germanwings har högtflygande planer för 2010

Det tyska lågprisflygbolaget Germanwings som i slutet av oktober firade sin sjunde födelsedag avslutar året med stora tillväxtplaner. Bolagets planer är att under 2010 överträffa det magiska målet 10 miljoner sålda flygstolar. 2009 blev ett framgångsrikt år trots kris, och bolaget räknar med att också 2010 stanna i vinnarcirkeln Trots den ekonomiska krisen har Germanwings haft en utmärkt beläggning med en genomsnittlig kabinfaktor på mer än 81 procent. Under året har bolagets 27 flygplan av modell A 319 totalt trafikerat 130 olika rutter från Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin- Schönefeld, Hamburg och Dortmund. Enbart från Köln/Bonn, där Germanwings är marknadsledande, flyger bolaget till 57 destinationer. Från Stuttgart, där lågprisbolaget också är nummer ett, finns 38 destinationer i färdplanen medan man från Berlin-Schönefeld erbjuder 20 destinationer. Bolagets närverk sträcker sig i år ända från Gran Canaria i söder till Reykjavik i norr och från Moskva i väster till Ankara i öster. Under det kommande året kommer flottan att utökas med fyra nya plan och uppgår då totalt till 31 Airbus A 319. Två av planen blir stationerade i Köln där antalet plan då växer till 16, vilket gör det möjligt att flyga till fler destinationer och utöka trafik från huvudnavet i Germanwings nätverk. Men redan i vinter har flera nya intressanta destinationer lagts till i det omfattande nätet, Manchester, Venedig, Salzburg, Klagenfurt, Fuerteventura, Gran Canaria och Teneriffa. Till nästa sommar tillkommer bland annat Nordens tredje destination Köpenhamn, Madrid och Santorini.

Stark tillväxt I den berömda katedralstaden Köln har bolaget som mål att växa från 4,1 miljoner i år till 4,4 miljoner passagerare nästa år. Germanwings planerar även att öka sin marknadsandel på Konrad-Adenauer-flygplatsen i Köln/Bonn från 38 procent till 50 procent 2011.

Detta gynnar Kölnborna. Stadens invånare har inte bara möjlighet att resa billigt utan här skapas också arbetstillfällen hos ett av Europas ledande lågprisflygbolag. Under de senaste sju åren, dvs ända sedan starten, har flygbolaget ökat sin personalstyrka varje år, några år upp till 65 procent. För närvarande sysselsätter Germanwings 1 131 anställda i högkvalificerade yrken och en attraktiv arbetsmiljö. Under innevarande år ökade bolaget sin personal med fem procent, samtidigt som många företag avskedar inom tjänstesektorn. Affärsresenärer väljer Germanwings Germanwings har en stark ställning, särskilt bland affärsresenärer. En ny undersökning visar att 41,6 av bolagets passagerare reser i affärer. I det tyska lågprisflygbolagets affärsidé ingår att erbjuda hög service och kvalitet till lågt pris även till företagsmarknaden. Därför har Germanwings under sina sju år alltid attraherat affärsresenärer och har vid flertalet tillfällen mottagit erkännanden och utmärkelser för sin höga kvalitet och goda service. Germanwings flyger med moderna Airbusmaskiner med bekväma, fällbara lädersäten ombord. Det innebär en hög komfort för resenärer som reser såväl i tjänsten som privat. Ombordstigningen är välorganiserad och sker utan stress och servicen ombord kännetecknas av stil och vänlighet. Incheckningsmöjlighet via både Internet och mobil är ytterligare två viktiga delar som bolaget erbjuder.

En stor fördel både för privat- och affärsresenärer är att flyglinjerna går till de stora, centrala flygplatserna i Europa, och inte till avlägsna småflygplatser långt från huvudorterna. Detta minskar restiden och stressen avsevärt och är betydligt effektivare för resenärer som ska hinna till möten eller för dem som snabbt vill komma till en skön och härlig semester.

Boomerang Club, det enkla och smarta bonusprogrammet har nu mer än 251 000 medlemmar, och från 1 december erbjuds även möjligheten att utnyttja Lufthansas Miles & More hos Germanwings.

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 65 europeiska destinationer från sina fem tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg och Dortmund. Bolaget har en ung flotta bestående av 27 flygplan av modellen Airbus A319.

Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin fyra gånger i veckan under vinterhalvåret. .

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Emelie Berg, Comvision AB, Informationsansvarig Germanwings Sverige, Tel: 08 – 545 063 25, emelie@comvision.se, www.comvision.se