Germanwings hjälper ungdomar från brandkatastrofen i Ryssland

Pressmeddelande 2010-10-11

Germanwings hjälper ungdomar från brandkatastrofen i Ryssland

Det tyska lågprisflygbolaget Germanwings hjälper ungdomar som blivit drabbade av sommarens stora brandkatastrofer i Ryssland. Sex ungdomar flygs till Tyskland och får en veckas semester med jämnåriga tyska kamrater i Hannover.

Projektet går ut på att ungdomarna, som är mellan 14 och 16 år, ges en möjlighet till återhämtning från den stress de utsatts för i samband med bränderna under sommaren då ungdomarnas familjer förlorade sina hem och tillhörigheter. Projektet syftar också till att främja förståelse och utbyte mellan människor.

Initiativtagare till projektet är företaget Volga Int. tillsammans med hjälp- organisationen Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. För Germanwings var det en självklarhet att kunna bidra med flyg tur och retur för ungdomarna mellan Moskva och Hannover.

Gruppen kommer att tillbringa en hel vecka i Hannover med tid för fritidsaktiviteter i staden och dess närliggande omgivning. Det planeras till exempel ett besök i Serengeti Park i Hodenhagen, ett möte i det nya rådhuset med företrädare för den kommunala administrationen i Hannover, besök på två tyska skolor liksom att få titta på Volkswagen-fabriken och resa till Hamburg en dag. Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till 75 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Emelie Berg, informationsansvarig Germanwings Sverige på tel: 08 – 545 063 25, emelie@comvision.se, www.comvision.se