Germanwings mer attraktivt för resebyråer

Germanwings stärker samarbetet med externa resebyråer och bygger vidare på det centrala bokningssystemet GDS, Global Distribution System. Efter att samarbetet med Amadeus inleddes i slutet av januari kan man nu även boka lågprisbiljetter genom Travelport. Travelport är operatör för de globala bokningssystemen Galileo, Worldspan och Apollo. Ett motsvarande kontrakt har nu tecknas mellan Germanwings och Travelport.

Germanwings använder en smart teknisk lösning för distribution genom GDS-kanaler. På så vis förenklar lågprisbolaget flera komplexa processer och avtal i bokningen som normalt behövs för den globala biljettförsäljningen.

- Vi har under de senaste månaderna ökat vår försäljningsmix rejält. Utöver det nyligen undertecknade avtalet med Travelport, GDS, har vi inriktat oss på att sköta försäljningen direkt genom våra samarbetspartners och återförsäljare. I och med det har flygbolaget blivit mer attraktivt hos företag, researrangörer och resebyråer. Ryggraden i vår effektiva försäljning är fortfarande vår hemsida, www.germanwings.com, men utbyggnaden av kompletterande försäljningskanaler är viktigt för marknaden, säger Ognjen Zeric, vice ordförande för e-handel och försäljning hos Germanwings.

Efter några månaders framgångsrikt samarbete med Amadeus kan man tydligt se att synligheten hos GDS bidrar till ökad försäljning. Många kunder tar även tillfället i akt att kombinera olika flyglinjer genom GDS, till exempel mellan Lufthansas och Germanwings nätverk. De nya bokningsmöjligheterna utnyttjar resebyråerna intensivt sedan en tid tillbaka, vilket markant har ökat Germanwings försäljning.

Lågprisflygbolaget ser nu även över kostnaderna för direktförbindelser med de större distributörerna i Germanwings eget bokningssystem som går under namnet ”Direct Connect.”

Företagskunder kan dra nytta av det utökade distributionsnätet på flera sätt: Både Germanwings och Lufthansas partners är med i ”Partner Plus Program”. Parallellt med det erbjuder lågprisflygbolaget ett eget specialerbjudande för företagskunder med flexibla och dagsanpassade företagspriser (mer information om detta finns på www.germanwings.com/corporate program). Flera samarbetspartners utnyttjar fördelarna från båda förmånsprogrammen. Med andra ord erbjuds kunden företagsförmåner från både GDS-kanaler som har ”Partner Plus Program” och via Germanwings ”Direct Connect”.

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 70 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Lars-Ola Nordqvist, Comvision AB, Tel: 08 – 545 063 21,
lars@comvision.se, www.comvision.se