Germanwings och Austrian Airlines förstärker samarbetet

Germanwings och Austrian Airlines förstärker sitt samarbete. Genom ett codeshare-avtal med gemensamma flightnummer sammanlänkas bolagens erbjudanden och vilket ökar resenärernas fördelar ytterligare – nya destinationer och fler avgångar tillkommer. Germanwings kan nu erbjuda direktflyg bland annat från Salzburg och Klagenfurt till Köln.

Samarbetet mellan Lufthansas båda dotterbolag inleddes i december 2011 då ett så kallat interlining-avtal träffades. Sedan dess kan flygningar från respektive bolag kombineras i gemensamma bokningar. Nu går samarbetet in i en ny fas då bolagen inför codeshare-flygningar. Det innebär att båda bolagen kan boka in resenärer med de egna flygkoderna på en flygning som utförs av det andra bolaget.

Codesharingen är en del i strategin att sammanlänka erbjudandena från de två flygbolagen och skapa ytterligare mervärde för båda bolagens kunder.

Tillsammans kan bolagen nu erbjuda sina passagerare fem mot tidigare tre dagliga flyg från Wien till Köln och tillbaka, samt så mycket som sju dagliga flyg till Stuttgart. Nytt är även flygförbindelser med gemensamma flightnummer från Salzburg och Klagenfurt direkt till Köln med Germanwings. Austrian Airlines kunder kommer i framtiden enkelt att kunna boka biljetter på Germanwings via hemsidan www.austrian.com.

– Det nära samarbetet med Austrian Airlines gör Germanwings ännu mer attraktivt för kunderna. I synnerhet skapar anslutningarna till Wien många nya möjligheter. Austrian Airlines flyger från Wien till cirka 130 destinationer i hela världen. Omvänt kommer även resenärer från Wien att gynnas av Germanwings många avgångar från Köln/Bonn, Stuttgart och Hannover, säger Germanwings talesman Thomas Winkelmann.

Även Karsten Benz, Chief Commercial Officer på Austrian Airlines, framhåller den ökande kundnyttan:
– Samarbetet gynnar båda flygbolagens kunder. Nu kan vi till exempel erbjuda våra resenärer fler förbindelser från Wien till Köln och Stuttgart och även en ny anslutning under OS-flightnummer till Hannover.

Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln alla dagar i veckan utom lördagar.

Resan tar två timmar och kan bokas på www.germanwings.com (eller telefon 0770 930 733).

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Cecilia Wikström, Comvision AB,

tel: 070 608 09 78, cecilia@comvision.se, www.comvision.se

Germanwings är ett av Europas mest framgångsrika lågprisflygbolag. Bolaget flyger från sina huvudflygplatser i Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Schönefeldt, Dortmund och Hannover till över 90 destinationer på den europeiska kontinenten, Israel och Nordafrika. Bolaget har en ung flotta bestående av 32 flygplan av modellen Airbus A319.

Austrian Airlines är Österrikes största flygbolag och når ca 130 destinationer globalt. Med ett särskilt tätt linjenät i Central-och Östeuropa med 46 destinationer är Austrian Airlines marknadsledande i regionen. Wiens internationella flygplats utgör en perfekt brygga mellan öst och väst tack vare sitt geografiska läge i hjärtat av Europa. Austrian Airlines är en del av Lufthansa Group, Europas största flygbolagsgrupp, och medlem i Star Alliance, den första globala alliansen för internationella flygbolag.