Germanwings ökade med 7,9 procent under 2010

Med 7,73 miljoner passagerare blev 2010 ett succéår för Germanwings. Trots förra årets vulkanutbrott på Island, som resulterade i ett flygförbud som gav allvarliga konsekvenser för alla europeiska flygbolag, ökade lågprisflygbolaget Germanwings antalet passagerare med 7,9 procent jämfört med året före.

Efter en planerad nedskärning 2009 vände Germanwings under de senaste tolv månaderna tillbaka på flygbolagets fortsatta tillväxtkurs. Med 70 350 flygningar under 2010 jämfört med 62 740 flygningar året innan var flygbolagets flotta om 30 flygplan åter i full kapacitet. Detta gör att lågprisflygbolaget är ett av de mest produktiva företagen i branschen, vilket även styrks av en studie av Profiles International som är ett av världens ledande profilundersökningsföretag.

Germanwings ser med en försiktig optimism på 2011 utifrån positiva ekonomiska indikationer för konjunkturen. Ett orosmoln är fortfarande osäkerheten kring de nya skatterna för Luftfarten.

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till 75 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin fyra gånger i veckan under vinterhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Emelie Berg, informationsansvarig Germanwings Sverige på tel: 08 – 545 063  25, emelie@comvision.se, www.comvision.se