Germanwings sätter ny standard för lågprisflyg

Med individanpassade paketpriser ska “nya” Germanwings bli Europas mest moderna flygbolag och sätta en helt ny standard på lågprisflyg. Konceptet lanseras den 1 juli 2013.

Cologne/Bonn. Germanwings kommer att revolutionera den europeiska lågprismarknaden när flygbolaget den 1 juli 2013 lanserar ett helt nytt varumärke och koncept som ger alla passagerare möjlighet att skräddarsy sin resa efter personliga behov och önskemål. Bolaget kommer att erbjuda tre olika biljettalternativ; Best, Smart, Basic till vilka det även går att addera ytterligare tjänster och produkter.

”Best” kommer att sätta en helt ny standard på lågprisflygningar i Europa och vänder sig framförallt till affärsresenärer. Passageraren reserveras ett säte på en av tre främre raderna, med en sittplats på 81.2 centimeter samt ett tomt säte bredvid. Här ingår även tillgång till Lufthansas Loungeområden, förtur vid incheckningen och snabbfiler vid säkerhetskontrollen, dubbelt så mycket bagage (två väskor a’ 23 kilo), à la carte-servering ombord samt flexibel ombokning och avbokning av biljetter. Detta alternativ kommer till en början finnas tillgänglig på alla flygningar inom Tyskland samt inom Germanwings kärnmarknader i Europa, som t.ex. Österrike, Schweiz, Belgien, Ryssland, Frankrike och Storbritannien.

Alternativet ”Smart” omfattar ett antal tilläggstjänster med möjlighet för passageraren att välja till service och produkter i utbudet. Säten i den främre delen av planet kommer att reserveras för denna typ av biljetter, med tillgång till samma generösa 81.2-centimerssäten. I biljetten ingår servering av snacks och alkoholfria drycker och incheckning av ett bagage à 23 kilo.

Den billigaste biljetten är ”Basic”, vilket motsvarar vedertagna lågprisbiljetter. De som reser med denna biljett väljer exempelvis att avstå från gratis servering och möjligheten att checka in bagage, och kommer få välja säte från rad elva och bakåt.

Eftersom man kan göra tillägg till både ”Smart” och ”Basic” så kan varje resenär enkelt och flexibelt utforma sin resa utifrån utbudet av billiga och högkvalitativa produkter, vilket gör Germanwings erbjudande unikt.

Christoph Franz, ordförande i Lufthansas styrelse, säger: “Vi går på offensiven med det här erbjudandet för direktflyg. Vi har många års erfarenhet både från lågpris- och i premiesegmentet och har utvecklat ett tilltalande utbud av anpassningsbara tjänster. Vi kommer att kombinera element från båda segmenten, men även sätta en helt ny standard på vår hemmamarknad i Europa. På så sätt kan vi bedriva en lönsam verksamhet och samtidigt erbjuda våra passagerare moderna, flexibla resealternativ”.

Bland annat kommer Germanwings ta över en del av Lufthansas europeiska direktlinjer. Efter lanseringen av det nya konceptet kommer flygplanen i Lufthansas flotta som öronmärkts för ”nya” Germanwings att gradvis konverteras och överföras.

Samtidigt som det nya varumärket och konceptet lanseras, kommer även Germanwings logga bytas ut. Den kommer bestå av ett stilfullt gult “W” mot mörkcerise bakgrund. Efter lanseringen i juli kommer samtliga av flygbolagets plan successivt att förses med den nya loggan.

”Nya” Germanwings kommer även försöka att skapa en närmare relation till passagerarna. Flygbolaget kommer vidareutveckla sitt mobila boknings- och informationssystem för att kunna ha direkt och spontan kontakt med kunderna. Det kommer inte heller finnas några ”gömda” kostnader i de biljettpriser som kommuniceras.

Upp till 20 miljoner resenärer är tänkta att flyga med de Europeiska direktförbindelserna med ungefär 90 flygplan.

Bildmaterial finns på http://presse.lufthansa.com/de/mediathek/bildarchiv.html

Germanwings