Germanwings vann reklam-pris i Cannes

Germanwings vann reklampris i Cannes

Det tyska lågprisflygbolaget Germanwings tillsammans med reklambyrån Lukas Lindemann Rosinski fick tredje pris för sitt luftburna gerillabidrag, Planemob. Priset delades ut under den 57 upplagan av den internationella marknadsföringsfestivalen Lions i Cannes sista veckan i juni.

Ett fåtal biljetter, några kartongskyltar och en mobiltelefonkamera var allt som behövdes för att lyckas med bra gerillareklam. Det var också en av juryns motiveringar. Videon som klassas som en slags blixtmobb på himlen publicerades på Youtube i slutet av april. Filmen är den första luftburna gerillakampanjen och spreds snabbt och fick på kort tid över 488 000 klick.

Tanken med filmen är lika lätt som den är djärv. Anställda på den tyska reklambyrån går ombord på ett konkurrerande lågprisflygbolag och ordnar sedan en tyst konversation genom pratbubblor som hålls över huvudet och underhåller medpassagerarna. Pratbubblorna tar upp problematiken som finns på konkurrerande företag med icke förbestämda platser vilket gör att en familj kan komma att sitta utspridda eller att extra kostnader tillkommer. Målet var att visa att Germanwings är annorlunda på den starkt konkurrensutsatta lågprisflygmarknaden. Med tanke på att inte bara biljettpriserna kan få företag att sticka ut från mängden längre ville Germanwings visa hur man erbjuder flygningar där man kan njuta av bättre service och komfort och färre dolda kostnader och mot detta göra direkta jämförelser med konkurrenterna.

Se bidraget på http://www.youtube.com/watch?v=kwM8bQ7Sk-A Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 75 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Emelie Berg, Informationsansvarig Germanwings Sverige på tel: 08 – 545 063 25, emelie@comvision.se, www.comvision.se