Ljuv musik i Bonn med Germanwings

I oktober och november flödar ljuv klassisk musik genom Bonn. Då går nämligen både Beethoven- och Schumannfestivalen av stapeln. Under Schumannfestivalen i månadsskiftet oktober/november firar Bonn i två veckor Schumann – en av den musikaliska romantikens främsta kompositörer – med film, teater och en mängd konserter. Svenska musikälskare tar enkelt och billigt direktflyg till musikstaden Bonn med lågprisbolaget Germanwings, som är det enda flygbolaget med direktflygningar från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn.

För dem som uppskattar klassisk musik är Bonn ett fantastiskt resmål, särskilt under hösten. Staden har en särställning inom den tyska klassiska musiken då kompositörer som Beethoven och Schumann i perioder har kallat Bonn sitt hem. Till minne av dessa musikaliska legendarer finns det förutom ett brinnande musikintresse i staden även festivaler som årligen firar kompositörernas skaparkraft. Dessutom har den europeiska körorganisationen Europa Cantat sitt högkvarter i Bonn och deltar i festligheterna.

Med sina fantasifyllda och lekfulla kompositioner anses Schumann vara en av de främsta inom den musikaliska romantiken. Pianisten, dirigenten, kompositören och musikkritikern Schumann tillbringade de sista åren av sitt innehållsrika men alltför korta liv i Bonn. Till minne av det har staden instiftat museet Schumannhaus i huset som inrymde mentalsjukhuset som blev Schumanns sista hem. Där finns idag även Bonns musikbibliotek med 46 000 böcker, notblad och ljudband. Här hålls regelbundet konserter där Schumanns piano- och kammarmusikstycken framförs.

I slutet av oktober, från den 22 oktober till 6 november 2011, bara några veckor efter Beethovenfestivalen, går Bonner Schumannfest av stapeln för fjortonde gången. I hela staden hålls evenemang, och Schumanns musik löper som en röd tråd genom teaterföreställningar, filmvisningar, konstutställningar och en mängd konserter. Temat i år är ”Vackra främling – Schumann och Italien”. Under festivalen samlas en mängd musiker och solister från hela världen, bland annat Torino Vocalensemble ledda av Carlo Pavese. Festivalen är också startskottet för ett musikaliskt samarbete mellan Bonn och Turin som kommer att generera flera spännande evenemang i båda städerna. Under Schumannfest uppmärksammas även 200-årsjubileet av Liszts födelse. Läs gärna mer om festivalen på http://www.bonner-schumannfest.de/.

Germanwings ger alla musikälskare möjlighet att kasta sig in i Schumanns romantiska värld med billiga och smidiga direktflygningar till låga priser från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Karina Wrobel, Comvision AB, tel: 0706 89 11 36, karina@comvision.sewww.comvision.se

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 70 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka flyg på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733.