Museernas natt i Berlin jubilerar med vetenskap

Long Night of the Museums har länge varit en höjdpunkt i Berlins kalender och attraherar både lokalbefolkningen samt besökare från alla hörn av världen. Museer och gallerier runt om i staden öppnar sina dörrar sent in på natten och erbjuder gästerna en kväll med allt-du-kan-se-buffé av utställningar, guidade turer och speciella evenemang. I år är det den 26:e upplagan av det som blivit en av Europas största museibegivenheter. Över 60 museer i den tyska storstadsmetropolen omvandlar natt till dag lördagen den 30 januari och firar även jubileum under år 2010 och 2011 på Berlins fem äldsta anläggningar. Det stora temat för jubileet är "Berlin - Capital for the Science 2010", vilket speglar sig även under museernas långa natt där även forskning och vetenskap presenteras. Kulturens centrum för den långa museinatten är på torget framför rådhuset, där stämningen är hög och där besökarna hittar transferbussar, informationspunkter och har möjlighet att köpa biljetter till alla nattliga evenemang. En biljett som kostar 15 Euro inkluderar inträde till alla deltagande mötesplatser och obegränsad användning av transferbussarna och en del av Berlins kollektivtrafik. Svenska konst-, kultur- och vetenskapsälskare tar sig till Berlin och museernas långa natt på bara två timmar med lågprisflygbolaget Germanwings som flyger till låga priser direkt från Stockholm Arlanda terminal 2, ut på fredag eftermiddag och hem efter lunch på söndag. Mer information om museernas långa natt i Berlin finns på www.visitberlin.de och www.kulturprojekte-berlin.de

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 65 europeiska destinationer från sina fem tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg och Dortmund. Bolaget har en ung flotta bestående av 27 flygplan av modellen Airbus A319.

Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin fyra gånger i veckan under vinterhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Emelie Berg, Comvision AB, Informationsansvarig Germanwings Sverige, Tel: 08 – 545 063 25, emelie@comvision.se, www.comvision.se