Ny spansk destination för Germanwings: Jerez de la Frontera på vackra Ljuskusten i Andalusien

Det tyska lågprisflygbolaget Germanwings fortsätter att expandera sitt linjenät. Ny destination i sommartidtabellen är den andalusiska pärlan Jerez de la Frontera, belägen på den vackra spanska kuststräckan Costa de la Luz. Flyglinjen Köln/Bonn – Jerez de la Frontera kommer att trafikeras en gång i veckan med början 25 mars 2012.

Flygningarna mellan ett av Germanwings viktigaste nav, Köln/Bonn, och den andalusiska staden Jerez de la Frontera går på söndagar med början den 25 mars 2012. Linjen trafikeras av Germanwings nya och bekväma Airbus A319:or och flygtiden är tre timmar. Sträckan är redan bokningsbar på www.germanwings.com.

Jerez de la Frontera är en gammal morisk stad i Andalusien i södra Spanien med runt 200 000 invånare. Kristna och muslimer har under historiens lopp kämpat om herraväldet över staden. Idag finns spåren efter morerna överallt; i maten, arkitekturen, språket och i den lokala varianten av tango. Kuststräckan Costa de la Luz är vacker med vildare och mindre exploaterad natur än i andra populära turistregioner i Spanien. I trakten finns mycket att göra, hit vallfärdar surfare, golfare, vandringsentusiaster som går längs med kusten eller i de pinjeträdsklädda bergen och alla sorters livsnjutare. Pata negra-skinka, getost, utsökt olivolja och havets läckerheter lockar alla som gillar att äta gott.

Den som besöker Jerez de la Frontera bör inte missa att prova stadens stolthet sherry i någon av de många sherrybodegorna. Det goda starkvinet kommer härifrån och Jerez de la Frontera har även gett drycken dess namn. Namnet sherry är en engelsk version av det fonetiska uttalet av stadens namn. I Spanien kallas sherry för ”vino de Jerez” – vinet från Jerez. Starkvinet finns i många olika goda varianter, från lätta och ljusa till mörkare och tyngre. Sherryn är långt ifrån den sötsliskiga tantdryck som den har blivit stämplad som, utan är en av de mer underskattade vinsorterna.

Motorsport är stort i Jerez de la Frontera och lockar många åskådare. Under 1980- och 90-talen hölls Formula 1-race på Circuito de Jerez, idag är banan en populär testanläggning för biltillverkare och däckproducenter. Här hålls även Spaniens Grand Prix och lopp inom motorcykel-VM, evenemang som drar 200 000 besökare. Det finns något för dem som gillar andra sorters hästkrafter också, staden inhyser nämligen den berömda Kungliga Andalusiska Ridskolan som anordnar spektakulära shower.

Ta chansen att kombinera en weekend i designstaden Köln med skön semester på Spaniens allra sydligaste kustremsa. Flygplatsen i Jerez de la Frontera ligger endast 25 minuters bilresa från staden. Germanwings flyger direkt till Köln/Bonn från Stockholm Arlanda.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Karina Wrobel, Comvision AB, tel: 0706 89 11 36, karina@comvision.sewww.comvision.se

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 70 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka flyg på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733.