Se och hör mer än 2 000 artister på innovativ Beethovenfest

Årets Beethovenfest i kompositörens födelsestad Bonn pågår mellan 7 september och 7 oktober och presenterar internationella topporkestrar och välkända solister såväl som lovande unga artister. Totalt medverkar över 2 000 artister i ett sjuttiotal framträdanden. Med Germanwings lågprisavgångar kan svenska entusiaster snabbt och smidigt flyga direkt till Bonn från Stockholm Arlanda.

Beethovenfesten har firats i Bonn varje år sedan 1845, då den första festivalen arrangerades med anledning av kompositörens 75-årsdag och avtäckningen av Beethovenmonumentet på Münsterplatz.

Arrangörerna känner ett stort ansvar för att stödja skapandet av 2000-talets repertoar och presenterar därför nya verk varje år. Beethovenfesten är innovativ även i sin inställning till Beethoven och arbetar ständigt för att främja nya sätt att närma sig den legendariske kompositören och hans verk.

Bland de många programpunkterna under festivalen märks konserten med Philharmonia Orchestra London under ledning av Esa-Pekka Salonen den 4 oktober i Beethovenhalle. Parallellt med de musikaliska framträdandena omfattar programmet även mer än 75 ”ackompanjerande” event i form av utställningar, föreläsningar, workshops, filmvisningar, installationer och mycket annat.

Mer information om Beethovenfesten 2012: www.beethovenfest.de

Med Germanwings lågprisavgångar fyra gånger i veckan flyger svenska musikentusiaster snabbt och smidigt direkt från Stockholm Arlanda till festligheterna i Bonn. Resan tar två timmar och bokas på www.germanwings.com eller via telefon 0770 930 733.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta  Lars-Ola Nordqvist, Comvision AB,

tel: 070 689 11 20, lars@comvision.se, www.comvision.se

Germanwings är ett av Europas mest framgångsrika lågprisflygbolag. Bolaget flyger från sina huvudflygplatser i Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Schönefeldt, Dortmund och Hannover till över 90 destinationer på den europeiska kontinenten, Israel och Nordafrika. Bolaget har en ung flotta bestående av 32 flygplan av modellen Airbus A319.