Upplev klassisk framtida musik på festival i Bonn

Beethoven lever upp i Bonn. Här kan alla musikfantaster uppleva den monumentala Beethovenfestivalen 9 september – 11 oktober med stora stjärnor som Lorin Maazel, Hélène Grimaud och Martin Grubinger.

Under september-oktober, som är Tysklands stora musikhögtid, förvandlas Bonn till en festivalstad som ger nytt liv åt Beethovens klassiska musik. Till musikens hjärta i Bonn är det billigast och bekvämast att flyga med lågprisbolaget Germanwings som inte tar mer än två timmar från Arlanda till Köln/Bonn.

Festivalen hålls varje år på hösten i Beethovens ära där kända solister, större ensembler, internationella orkestrar samt lovande unga artister samlas för att framföra olika verk. Traditionen sträcker sig ända tillbaka till 1845 med anledning av Beethovens 75-årsdag och har funnits i en modern form sedan 1999.

Under festivalmånaden spelas 62 förstklassiga konserter och operor och fler än 2100 studenter från flertalet skolor i Bonn är engagerade i olika projekt under perioden. Festivalen är nytänkande då det varje år utvecklas nya sätt att sammanföra Beethoven och hans verk på där mottot för hela evenemanget är musik för framtiden.

Mitt i stadens centrum ligger också det berömda Beethoven museet där Ludwig van Beethoven föddes och var uppvuxen. Museet är välbesökt och gästerna har tillgång till guidade turer både på dagen och kvällen.

För mer information om Beethovenfestivalen eller Bonn besök www.beethovenfest.de eller www.cologne-tourism.com.

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 70 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733.

För mer information om Germanwings i Sverige vänligen kontakta Maya Johansson, Comvision AB, Tel: 08 – 545 063 23, maya@comvision.sewww.comvision.se