Upptäck Kölns okända smultronställen

Köln är alltid värt ett besök, men tillhör du dem som går i guidens fotspår eller vill du upptäcka godbitarna som inte nämns i turistböckerna? Var finns egentligen de hippaste, mysigaste, godaste eller hetaste ställena? Vill du upptäcka ett annorlunda Köln? Här avslöjar Germanwings informationschef sina hemligaste smultronställen i nöjes- och kulturmetropolen.

Köln är en av Tysklands äldsta städer och är mest känd för Kölnerdomen, en av Europas mäktigaste katedraler. Men den charmiga staden vid Rhenfloden har mycket mer att erbjuda. För dig som turist finns ett rikt kulturliv, flera intressanta museer att besöka och ett livligt krog- och publiv, där mycket kretsar kring det lokala ölet ”Kölsch”.  Precis som de flesta städer lever staden upp ytterligare under sommaren och är väl värd ett besök.

Som det enda lågprisflygbolag med direktflyg till Köln/Bonns flygplats vill nu Germanwings höja temperaturen ytterligare för besökarna och visa upp sevärdheterna bakom fasaderna i semesterstaden.

Angelika Schwaff, informationschef på Germanwings har bott i Köln i många år och delar här med sig av sina personliga erfarenheter. Hon uppmanar besökarna att lämna turiststråket för att uppleva det genuina Köln som guideböckerna inte tipsar om. Hon avslöjar här sina egna smultronställen som förgyller en varm sommardag.

Topp 3 - restauranger och barer:

Zeit der Kirschen

I Kölns livfulla och hippa kvarter Ehrenfeld ligger restaurangen ”Zeit der Kirschen” som med sin fantastiska uteservering är värt ett besök en varm sommarkväll.

Namnet betyder att det är dags för körsbär, något som återspeglar restaurangens vackra trädgård som är fylld av blommor, körsbärsträd och söta små bord och stolar. Den trevliga personalen serverar ett flertal ekologiska och väldigt smakrika rätter, som alla har något originellt och innovativt över sig samtidigt som de håller en mycket hög kvalitet. Restaurangen är det perfekta valet för en romantisk middag under bar himmel.

Adress: "Zeit der Kirschen", Venloer Strasse 399, 50825 Köln
Tel: 0049 221 9541906 Hemsida: www.dzdk.de

Epicerie Boucherie

Granne med Angelikas tidigare bostad ligger denna underbart mysiga franska bistro, som är uppkallad efter dess ägare David Boucherie. David är den perfekta värden, det lilla caféet kunde vara hämtat från en saga och de få borden utanför är perfekta för att avnjuta en fransk frukost när sommarvärmen slår till. Man kan självklart äta både lunch och middag här, men det är speciellt frukostarna som Angelika rekommenderar. Här spelas det fransk musik på radion, du får tillfälle att spana in alla ”Veedel-Bewohners”, som människorna i kvarteret kallas, avnjuta maten och lyssna till Davids alla historier om sina resor världen över i sitt tidigare liv som professionell fotograf. Om du gillar brödet eller den utsökta salamin, kan du köpa med lite hem!

Adress: "Epicerie Boucherie", Elsassstraße 3, 50670 Köln
Tel: 0049 221 310 81 999 Hemsida: http://epicerieboucherie.de/
Övrigt: Stängt på söndagar och måndagar

Kaimaks

Namnet kommer från de två tidigare ägarna, Kai och Max, som tillsammans skapade en pärla till bar/bistro mitt i det berömda kvarteret Suedstadt. Stället är väldigt litet och under sommarmånaderna kan det vara tufft att få tag på ett av de få borden på uteserveringen – men om du lyckas, blir du kvällens kung!

Killarna i baren gör fantastiska drinkar, och serverar självklart även öl för den som hellre vill ha det. Om man fortfarande är hungrig efter dagens alla aktiviteter finns det alltid något gott att hitta på deras lilla meny. Jag garanterar att det inte finns några turister här, det ligger i mitten av ett typiskt Kölnkvarter som bara det är värt ett besök.

Runt hörnet från Kaimaks ligger dessutom en bra italiensk glassbar om du känner för att lyxa till det efter din Aperoldrink!

Adress: "Kaimaks" Kurfürstenstraße 27, 50678 Köln
Tel: 0049 221 312-670

Utomhusaktiviteter och parker:

Det finns mycket att göra i Köln under sommaren eftersom Rehnfloden passerar staden och dess hamnar är alltid värda ett besök. Förutom det framhäver Angelika två av sina favoritställen.

Sandburgh Open-Air-Beach Club

Under de senaste åren har olika beachclubs poppat upp som svampar längs Rhen. Den bästa av dem är Sandburgh Open-Air-Beach Club i Köln-Mühlheim. Mühlheim i sig är inte särskilt attraktivt, men den här beachclubben är värd ett besök. I solnedgången dränks hela stället i varma färger och besökarna njuter av den sena avslappnade stämningen och den spektakulära utsikten av Kölnerdomen på andra sidan floden. Ät en hamburgare, drick en kall öl, spela lite beachvolley eller luta dig helt enkelt tillbaks i en av solstolarna och njut av den eviga sommaren.

Adress: "Sandburg Open-Air-Beach Club", Hafenstrasse 12, 51028 Köln
Hemsida: http://www.beach-club-koeln.de
Övrigt: Öppet varje dag från kl 12 till midnatt fram till september

Open Air Cinema Kölner Filmhaus

Se film under stjärnorna! Trotts att tyskarna har den dåliga vanan att dubba alla filmer, finns det fortfarande ett fåtal biografer som visar originalfilmer med undertext. Det tyska namnet för det är OMU – håll utkik efter det! Ett av de fantastiska ställena, som även har en utomhusbiograf är Kölner Filmhaus. Luta dig tillbaks i en av vilostolarna, köp en god drink och se antingen en av alla klassiker eller nykomlingar på filmduken. Ett tips är att ta med sig varma kläder eller en filt att mysa in i. Hela programmet läggs upp på webben strax innan sommaren kommer. Förresten: Om det regnar visas filmen inomhus!

Adress: "Kölner Filmhaus" (på ängen bakom Kölner Filmhaus), Maybachstraße 111, 50670 Köln
Hemsida: http://www.koelner-filmhaus.de/index.php

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 70 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Maya Johansson, Comvision AB, Tel: 08 – 545 063 23,
 maya@comvision.se, www.comvision.se