Välkommen på pressresa till Köln – den gamla staden i modern designskrud

Välkommen på en pressresa till den kontrastrika tyska staden Köln. Under två dygn får du möjlighet att upptäcka den här okända moderna konst- och designpärlan vid floden Rhen. På programmet finns besök på konstmuseer, gallerier, guidad stadstur bland spännande modern arkitektur och i de gamla historiska kvarteren. På kvällen intar vi trerätters middag på en av Kölns prisbelönta Asian-fusion-restauranger. Antalet platser är begränsat så skicka in din intresseanmälan så snart som möjligt.

Avresa: Fredag 18 nov, kl 09.30 från Arlanda
Hemresa: Söndag 20 nov, kl 13.20

Germanwings tillsammans med Kölns Turistråd välkomnar dig, eller någon från din redaktion, till en spännande weekend i Köln, fullspäckad med konst, design, arkitektur och mode. Under två dygn får du utforska en av Tysklands mest framstående och moderna städer som för många svenskar är en okänd konst- och arkitekturpärla.

Köln har en lång och händelserik historia som sträcker sig mer än 2000 år bakåt i tiden. För många är den charmiga staden vid Rhen-floden mest känd för det lokala ölet Kölsh och Kölnerdomen, en av Europas mäktigaste katedraler. Idag är staden en modern mediemetropol med ett dynamiskt konstliv. Mode, design och modern arkitektur präglar dagens Köln, en stad som kan stoltsera med inte mindre än 42 olika museer och över 100 gallerier. De gamla belgiska kvarteren lockar unga konstnärer och designers från hela världen och är en av platserna som vi besöker under resan.

Varmt välkommen att uppleva det kontrastrika Köln, se nedan för ett mer utförligt program.

Vänligen anmäl ditt intresse att delta i pressresan snarast till Karina Wrobel, Comvision, karina@comvision.se eller tel: 0706 89 11 36. Observera att antalet platser är begränsat.

Programförslag 18-20 november 2011

Fredag 18 november: Ankomst till Köln och designhotellet Art’otel som är vårt hem under vistelsen. Efter incheckning får vi en rundvandring på hotellet som är tillägnat den internationellt erkända koreanska konstnären SEO och som visar ett enastående urval av hennes verk i en permanent utställning. Sedan besöker vi det historiska Dockland-kvarteret där en guide visar oss runt bland de olika sevärdheterna och de moderna arkitekturlandmärkena. Kvarteret är navet för stadens kreativitet och visar den moderna sidan av en av de äldsta metropolerna i Tyskland.

På kvällen äter vi en trerättersmiddag på Kölns prisbelönta Asian fusion-restaurang Chino Latino.

Lördag 19 november: Besök på Museum Ludwig som är berömt för sin moderna konst från 1900-talet till idag. Där finns även en stor samling av Picassos verk och den största samlingen av popkonst utanför USA. Lunchen intar vi på traditionellt vis i de äldre delarna av staden, bara några stenkast från Kölnerdomen. På eftermiddagen får vi en guidad tur i de belgiska kvarteren som har blivit Kölns mode- och designcentrum. Här finns många unga modedesigners, roliga butiker, och för den som älskar exklusiva och unika smycken finns här mycket att fynda. Kvällsaktivitet med middag.

Söndag 20 november: Tid för egna aktiviteter och sightseeing på förmiddagen. Utcheckning från hotellet och avresa till Sverige 13:20.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta Karina Wrobel, Comvision AB, tel: 0706 89 11 36, karina@comvision.sewww.comvision.se

Germanwings är ett av Europas ledande lågprisflygbolag och flyger till över 70 europeiska destinationer från sina sex tyska huvudflygplatser, Köln/Bonn, Berlin, Stuttgart, Hamburg, Dortmund och Hannover. Bolaget har en ung flotta bestående av 30 flygplan av modellen Airbus A319. Germanwings flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn och Berlin sex gånger i veckan under sommarhalvåret.

Boka flyg på www.germanwings.com eller ring 0770 930 733.