Viktigaste utställningen av modern konst återuppstår i Köln

För exakt 100 år sedan var Köln värd för den enskilt viktigaste utställningen någonsin av modern europeisk konst. Den unika Sonderbundutställningen samlade verk av mästare som Picasso, Cézanne, Gaugin, van Gogh och många fler. Nu rekonstrueras den banbrytande utställningen på Wallrafmuseet i Köln, mellan den 31 augusti och 30 december. Den ligger på nära räckhåll för svenska konstälskare, bara två timmars flygresa med Germanwings från Stockholm.

Sonderbundutställningen 1912 kartlade det senaste i utvecklingen inom modernt måleri och bildkonst med hjälp av 577 dukar och 57 skulpturer av 173 konstnärer. Den banbrytande utställningen presenterade ett överflöd av mästare som skulle vara i princip otänkbara att kunna samla i dag, inklusive Cézanne, Gaugin, Macke, Munch, Nolde, Picasso, Schiele, Signac och van Gogh. Utställningen visade ett spektrum av verk från postimpressionism till tysk impressionism.

Med ”1912 – Mission Moderne” firar Wallrafmuseet i år hundraårsjubileet av Sonderbund-utställningen genom att skapa en spektakulär tillbakablick. Med över 100 mästerverk som alla ställdes ut 1912, kommer originalutställningens ursprungliga mål och fokus att rekonstrueras och de grundläggande trender som var i vardande inom modern konst i början av 1900-talet att belysas. Tack vare det historiska avståndet understryker denna fascinerande retrospektiva utställning exakt hur revolutionerande och banbrytande Sonderbundutställningen var på sin tid.

Mer information om utställningen: www.museen-koeln.de

Germanwings, ett av de mest populära lågprisflygbolagen i Europa, flyger direkt från Stockholm Arlanda till Köln/Bonn fyra gånger i veckan med en restid på endast två timmar. Resan bokas på www.germanwings.com eller via telefon 0770 930 733.

För mer information om Germanwings vänligen kontakta  Lars-Ola Nordqvist, Comvision AB,

tel: 070 689 11 20, lars@comvision.se, www.comvision.se

Germanwings är ett av Europas mest framgångsrika lågprisflygbolag. Bolaget flyger från sina huvudflygplatser i Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Schönefeldt, Dortmund och Hannover till över 90 destinationer på den europeiska kontinenten, Israel och Nordafrika. Bolaget har en ung flotta bestående av 32 flygplan av modellen Airbus A319.