GET Group AB (publ) tecknar avtal om att gå in på den geotermiska marknaden i Indonesien

GET Group AB (publ) (”GET Group” eller ”bolaget”) har ingått ett avtal som ger GET Group rätt att förvärva Modular Geothermal Power PTE Ltd (”MGP”), ett bolag baserat i Singapore och Indonesien. MGP leds av ett team med gedigen erfarenhet inom utformning, teknisk planering, leverans och konstruktion av geotermiska kraftverk, som med framgång har driftsatt 15 modulära kraftverk som producerar mer än 80 MW kraft, med specifik erfarenhet inom skalbara geotermiska modulära kraftverk.

GET Group anser att kombinationen av underjordiska lösningar som tillhandahålls av dess befintliga portföljbolag Rock Energy och MGP:s lösningar ovan jord är mycket attraktivt och utgör ett naturligt steg för koncernen i dess strategiska utveckling mot att bli en ledande koncern inom geotermisk energi.

MGP är ett bolag inom geotermisk utveckling med stor erfarenhet av att leverera nyckelfärdiga geotermiska kraftverkslösningar, från borrhål till kraftledningskoppling och har tillgång till ett antal finansiellt mycket attraktiva projekt i Indonesien.

Indonesien är den största ekonomin i Association of Southeast Asian Nations (”ASEAN”), som representerar 640 miljoner konsumenter och är en viktig tillväxtmarknad inom den geotermiska industrin. Indonesien är redan världens näst största producent av geotermisk kraft och förfogar över 40 procent av världens geotermiska reserver. Indonesiens geotermiska energipotential är den största i världen. I nuläget är den installerade geotermiska produktionskapaciteten mindre än 10 procent av den potentialen.

MGP och dess dotterföretag i Indonesien arbetar med att utveckla projekt inom geotermisk kraft genom att tillämpa koncernens egna lösningar för skalbara och modulära kraftverk på den indonesiska marknaden.

GET Group är av uppfattningen att produktionen av geotermisk energi i Indonesien är en marknadsmöjlighet med höga marginaler som inte bör missas. Att gå in på ASEAN-marknaden för den geotermiska industrin är ett strategiskt drag av GET Group, eftersom det kommer att diversifiera GET Groups geotermiska verksamhet och förväntas ge en attraktiv avkastning.

Avtalet med MGP är strukturerat som ett förvärv i form av en aktieswap av samtliga emitterade aktier i MGP, i utbyte mot att GET Group emitterar 12,5 procent nya aktier i GET Group.

Transaktionen kräver en tillfredsställande due diligence-granskning av MGP, samt ingåendet av ett slutligt aktieköpsavtal. Förvärvstillfället är i linje med bolagets strategi att kontrollera 3–5 unika ESG-teknikbolag fram till 2025.

Sammanfattning av förvärvstillfället gällande MGP:

- MGP kontrollerar lösningar för unika skalbara geotermiska kraftverk för den indonesiska marknaden, världens största geotermiska marknad som förfogar över 40 procent av världens geotermiska resurser.

- MGP tillämpar sina lösningar för skalbara geotermiska kraftverk i sina egna geotermiska projekt för produktion av geotermisk kraft genom att ingå långsiktiga avtal med indonesiska allmännyttiga bolag.

- Skalbarheten i de modulära lösningar som tillhandahålls av MGP gör det möjligt att utveckla storskaliga geotermiska koncessioner stegvis, vilket genererar intäkter och kassaflöden på ett tidigt stadium. Detta minskar behovet av eget kapital betydligt och ökar i väsentlig grad projektets lönsamhet samtidigt som riskerna minskar. MGP:s lösningar tar upp mindre plats än traditionellt sett större skalbara lösningar, eftersom behovet av miljömässigt ogynnsamma och komplexa anhopningar av ångrör elimineras.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 08:00 CET den 06 december 2021.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars Christian Beitnes, VD

E-post: lars.beitnes@getgroup.se

Investor Relations: ir@getgroup.se

Om GET Group:

Om Get Group:GET Group är ett investeringsbolag med fokus på energi och hållbarhet. Vi skapar världens mest övertygande börsnoterade ESG-teknikföretag genom att äga och finansiera de unika teknikföretagen som är engagerade i energiproduktion och energibesparing.
GET Group AB (publ), c/o Mcon AB, Södra Larmgatan 4, SE-411 16 Göteborg
www.getgroup.se | www.rock.energi | www.lightcircle.io