Net Trading Group delårsrapport Q1 2021

Delårsrapport

1 januari – 31 mars 2021

Styrelsen och verkställande direktören för Net Trading Group NTG AB (publ) avger härmed delårsrapport för första kvartalet 2021.

Sammanfattning koncernen perioden januari - mars 2021

•  Nettoomsättningen uppgick till 136 kSEK (- )
  •  Rörelseresultatet uppgick till -1 979 kSEK (-)
  •  Resultat per aktie efter utspädning -0,02 SEK (-)
  •  Likvida medel uppgick vid perioden utgång till 19 428 kSEK (-)

Sammanfattning moderbolaget perioden januari – mars 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 0 kSEK (103 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -461 kSEK (-850 kSEK)

Väsentliga händelser under perioden

• Nya distributionsavtal har ingåtts för att stärka distributionsplattformen
  • Ansökan om nytt patent till Varsku-produkten
  • Nytt maskininlärningsprojekt initierat på Lightcircle

• Extra bolagsstämma den 29 april 2021 som:
    • Godkände förvärvet av Rock Energy Ltd.
    • Val av ny styrelse
  • Styrelsen väljer Bjarne Eggesbø till VD för Net Trading Group

VD Bjarne Eggesbø kommenterar

Jag heter Bjarne Eggesbø och jag är nyligen utsedd VD för Net Trading Group NTG AB (publ) (’NTG’). Verksamheten under första kvartalet 2021 är en fortsättning på NTGs nya bana som började 2020.

Som bakgrund var 2020 ett år av snabb och betydande förändring vid NTG.

2020 nådde NTG tre stora milstolpar:

1. Den ursprungliga e-handelsplattformen för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) på den nordiska marknaden avbröts. Detta berodde på de betydande förändringar på marknaden som skapade den ursprungliga affärsmöjligheten.

2. Under Q4 2020 slutförde NTG ett omvänt förvärv av Lightcircle AS (“Lightcircle”). Lightcircle är skapare av ny teknik som ökar energieffektivitet, säkerhet och sträcker sig till smarthome-produkter. Lightcircle tillhandahåller sin algoritmbaserade teknik för produkter som behöver laddas, produkter som har permanenta "på" krav och laddning av elfordon, skotrar och cyklar.

3. Även under fjärde kvartalet 2020 gick NTG ut på marknaden med en nyemission med målet att samla in 11,6 MSEK för att stärka Lightcircle för tillväxt. Erbjudandet mottogs väl av marknaden och resulterade i ett nettoresultat om 13,4 MSEK.

I början av första kvartalet 2021 var NTG moderbolag till ett väldigt innovativt företag med en helt annan inriktning. Det har varit, och kommer att fortsätta att vara, en period av förändring och modifikation när NTG fortsätter sin uppskalningsfas. Lightcircle brukar fokusera på försäljningsställen och direktförsäljning till allmänheten genom sina kontakter till återförsäljare. Under CoVid 19-pandemin stängdes dock många av de vanliga butikerna, vilket skapade en extremt utmanande miljö och väsentligt påverkade försäljningen. Som ett resultat har Lightcircle antagit ett annat tillvägagångssätt från och med första kvartalet 2021, som inkluderar:

a. ändra fokus till B2B och mer grossistdistribution där det redan har ingåtts vissa distributionsavtal. Att bli grossist gör det möjligt för Lightcircle att öka sin verksamhet och uppnå den skalbarheten utan att behöva utöka sina resurser i samma utsträckning; och

b. identifiera och ingå strategiska allianser med arkitekter, designers och utvecklare för att i större utsträckning använda Lightcircle-produkter och publicera deras existens genom praktisk tillämpning.

De första kvartalsresultaten för Lightcircle har påverkats i år av pandemin och dess effekt på att ta emot råvaror och distribuera produkter. Det finns fortfarande en global brist på elektroniska komponenter. Specifikt har produktdistributionen bytt från flygfrakt till lastfartyg, vilket har påverkat leveranstider samt tillgång till begränsat fraktutrymme. Slutligen har butikerna som Lightcircle vanligtvis har samarbetat med varit begränsade, återigen på grund av pandemin.

Efter första kvartalet 2021 fortsatte NTG sin tillväxt och slutförde ytterligare ett omvänt förvärv. Detta omvända förvärv var Rock Energy Group Limited (”Rock Energy”).

Rock Energy är verksamt inom sektorn för förnybar energi och erbjuder hållbar energi från djupa energibrunnar. Rock Energys affärsmodell bygger på en kombination av att leverera nyckelfärdiga energianläggningar till större energianvändare med framtida royaltybetalningar, sälja energi genom att bygga, äga och driva egna anläggningar och licensiera deras banbrytande teknik till tredje part i andra delar av världen.

Rock Energys lösningar erbjuder oberoende och lokal energiproduktion, vilket ger transparens över framtida energikostnader och är kostnadseffektivt jämfört med energi som tillhandahålls genom större distributionsnät. Denna form av förnybar energi skiljer sig från vind- och solenergi eftersom den ger en stabil basbelastning 24 timmar om dygnet - sju dagar i veckan. Rock Energys energisystem orsakar inte utsläpp till luft, vatten eller mark och har en förväntad livslängd på mer än 50 år. Rock Energys patenterade teknik har utvecklats för borrning vilket resulterar i högre energiproduktion.

Som en del av det omvända förvärvet ändrades styrelsen för NTG den 29 april 2021 och jag installerades senare som VD för NTG.

Under de senaste nio månaderna har NTG varit mycket aktiv för att skapa sin nya vision för framtiden. Med förvärvet av Lightcircle och Rock Energy har NTG gått in i sektorn för hållbar energianvändning med produkter som förnyar branschen. På grund av pandemin har förändringar i tillvägagångssättet påverkat resultaten, men vi är inte ensamma om detta. Synergin mellan Lightcircle och Rock Energy skapar dock grunden för en lovande framtid.

Göteborg den 31 maj 2021
Bjarne Eggesbø, VD

För ytterligare information:
E-post: ir@ntginvestor.se

Net Trading Group NTG AB (Trading Symbol: NTGR) is a holistic Nordic ESG company owning unique technologies related to energy production and energy saving via Rock Energy and Lightcircle, respectively. Our technology enables us to follow the power through the entire circuit - from our power plants to our smart and unique electrical outlets. By bundling the product mix of both Rock Energy and Lightcircle, larger developers can now source energy in areas where there is no network, thus reducing the concerns surrounding unpredictable energy costs and unstable or overloaded grids.