Net Trading Group NTG AB (publ) Delårsrapport 1 januari – 30 september 2019

Styrelsen och verkställande direktören för Net Trading Group NTG AB (publ) avger härmed delårsrapport för koncernens verksamhet under första tre kvartalen 2019.

Sammanfattning koncernen perioden januari – september 2019

•  Nettoomsättningen uppgick till 51 084 kSEK (64 545 kSEK)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -4 298 kSEK (-4 395 kSEK)
  •  Resultat per aktie efter utspädning -0,28 SEK (-0,31 SEK)
  •  Likvida medel uppgick vid perioden utgång till 2 795 kSEK (2 269 kSEK)

Sammanfattning moderbolaget perioden januari – september 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 40 763 kSEK (54 325 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -710 kSEK (-1 368 kSEK)

Sammanfattning koncernen perioden juli – september 2019

•  Nettoomsättningen uppgick till 12 132 kSEK (21 250 kSEK)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -1 523 kSEK (-1 898 kSEK)
  •  Resultat per aktie efter utspädning -0,10 SEK (-0,13 SEK)

Sammanfattning moderbolaget perioden juli – september 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 10 391 kSEK (16 571 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 527 kSEK (-132 kSEK)

Väsentliga händelser under perioden

• Trots högre marginaler har kostnaderna för frakt och hantering varit högre än beräknat.
  • Tyvärr fortsatte Finland att påverka moderbolaget negativt under det tredje kvartalet.
  • MaxSnus levererade bättre siffror än väntat under tredje kvartalet, både vad gäller intäkter och resultat.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den norska regeringen har beslutat att från januari 2020 ta bort gränsen för momsfri handel. De nya reglerna får huvudsakligen konsekvens för produktgruppen Godis/Choklad men endast en mindre påverkan på Dryckeskategorin. Under år 2019 kommer Drycker att stå för ca 65% av MaxGodis hela omsättning.
  • NTG arbetar fortsatt att ändra företagets affärsmodell för anpassning till de nya reglerna för den norska marknaden. Förändringen av affärsmodellen innebär även att NTG inte kommer att störas av den politiska osäkerheten som vi gjort tidigare.
  • Inom produktkategori Godis/Choklad kommer NTG från år 2020 fokusera på varor med ett kort datum, så kallade "best before date" -varor.
  • NTG har ingått avtal med de största norska varumärkesleverantörerna om konfektyr och snacks.
  • NTG har ingått avtal med en norsk leverantör av logistik- och lagertjänster som innebär betydligt lägre kostnader från 2020.

VD Morten Hansson kommenterar

Det tredje kvartalet kännetecknades av ökade kostnader för både frakt/distribution och logistik (plock & pack).

Från 2020 kommer MaxGodis att hantera plock & pack samt distribution till norska kunder från Norge. Ett samarbetsavtal har tecknats med en norsk operatören till en kostnad som är betydligt lägre än vad företaget betalar för dessa tjänster under tredje och fjärde kvartalet.

Den norska regeringens beslut att från januari 2020 ta bort gränsen för momsfri handel innebär att NTG kommer förändra affärsmodellen.

Från januari 2020 kommer Bolagets fokus vara på följande affärsområden;

• Försäljning av Drycker på MaxGodis
  • Försäljning av Godis/Choklad basert på ”bäst före datum” på MaxGodis
  • Försäljning av Snus på MaxSnus.no

Jag anser att den förändrade affärsmodellen är minst lika attraktiv för våra kunder eftersom vi fortsätter vara mycket konkurrenskraftiga både när det gäller drycker och på de "bäst före datum"-produkterna.

Jag vill också utöka dagens sortiment, eftersom "bäst före datum" produkter kan innehålla fler kategorier än bara konfektyr. När det gäller drycker, åtminstone på medellång sikt, säljer vi inte datumvaror.

En fördel med att 350 kr gränsen, som löper ut från 2020, är att våra kunder inte längre har en gräns för hur mycket kunden kan köpa från oss. Jag tror att detta kan leda till att värdet på den genomsnittliga ordern kommer kunna öka betydligt. Detta kommer också att ha en positiv inverkan på företagets logistikkostnader.

Det är glädjande att MaxSnus fortfarande växer mer än vi kunde förvänta oss, och 2020 kommer MaxSnus att utgöra en betydande del av koncernens intäkter.

Göteborg den 26 november 2019
Morten Hansson, VD

För ytterligare information kontakta Morten Hansson, VD, Net Trading Group NTG AB,
Tel +47 908 44 078, morten@maxgodis.se

Denna information är sådan information som Net Trading Group NTG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 november 2019.

Net Trading Group NTG AB (publ) har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyg, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra närrelaterade produkter såsom tex snus. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den nordiska marknaden.

Tel: +47 908 44 078, www.maxgodis.se