Pressmeddelande 2005-10-17

Global Business Coalition ger bildföretaget Getty Images pris för bilder som bidrar till kampen mot HIV och AIDS

Getty Images, världens ledande skapare och distributör av bilder, har tilldelas årets Business Excellence Award for Innovation, ett prestigefull pris för nyskapande inom näringslivet, av Global Business Coalition (GBC) on HIV/AIDS. Priset överlämnades vid en högtidlig gala med bland annat USA:s utrikesminister Condoleezza Rice, Senator Hillary Rodham Clinton och UNHCR:s goodwillambassadör och Oscarsvinnaren Angelina Jolie på plats. Priset tilldelas Getty Images för företagets arbete med att skapa bilder som bidragit till kampen mot HIV/AIDS. Brent Stirton, Getty Images prisbelönta fotograf, har bidragit till kampen mot epidemin genom att dokumentera HIV och AIDS effekter i Kina, Sydafrika och Ukraina. Fotona är så starka att de höjer medvetenheten om situationen och uppmanar till handling på ett internationellt plan. Alla Getty Images nyhetsfotografer runt om i världen uppmuntras att löpande ta alla tillfällen i akt att dokumentera spridningen och effekten av Aids. Hittills har Getty Images donerat bilder värda mer än 1 miljon dollar för att hjälpa GBC och andra organisationer att upplysa om krisen på ett effektivt sätt. Idag finns mer än 10,000 AIDS-relaterade bilder på www.gettyimages.com. – Bilder har under historiens lopp alltid varit en fantastisk kraft för förändring. Foton har bidragit till att komma till rätta med orättvisor och bilder har förmått regeringar och människor runt om i världen att agera, säger Jonathan Klein, koncernchef och en av Getty Images grundare. Bildjournalister, med ett starkt engagemang för att upplysa om sanningen och få människor att resa sig ur sin apati, är själva kärnan i vårt företag. Priset tillhör alla våra bildjournalister och Getty Images är stolta över att kunna vara en liten del av detta. Jonathan Klein deltog i samband med prisutdelningen i en briefing vid den amerikanska kongressen för att förbättra det internationella AIDS-samarbetet mellan privat och offentlig sektor genom olika internationella hjälpaktioner. Med på mötet var kongressmedlemmar och koncernchefer för ett antal multinationella företag under temat ”Företagande, regeringsmakt och HIV/AIDS: åtgärder för förebyggande av hot mot världsekonomin och den internationella säkerheten”. Briefingen leddes av GBC:s högste chef Richard Holbrooke. Samarbetet med Global Business Coalition är en del av Getty Images sätt att arbeta för ett socialt ansvar. Företaget använder bilder och bildernas genomslagskraft inom så många olika områden som möjligt, bland annat för att dokumentera katastrofhjälp och ungdomsarbete och har olika aktiviteter som stödjer professionell fotografering och fotojournalism. För fullständiga uppgifter om GBC:s evenemang, se GBC:s pressmeddelande på www.businessfightsaids.org. Bilder • Kinas kampanjer för att upplysa om AIDS börjar få genomslag - http://editorial.gettyimages.com/source/search/PromoEvent.aspx?id=52779246 • Företag investerar i AIDS-utbildning i Sydafrika - http://editorial.gettyimages.com/source/search/PromoEvent.aspx?id=50960796