Pressmeddelande Olympiska spelen

Pressmeddelande Olympiska spelen Vad vore de Olympiska spelen utan foton? Getty Images fotografer förklarar spelen öppnade (Dagsfärsk och historisk bild bifogas) Idag den 4 juni går startskottet för den traditionella fackelstafetten inför 2004 års olympiska spel i Aten. Bildföretaget Getty Images skickligaste sportfotografer kommer att följa stafetten till 34 städer i 27 länder för att bevaka den 35 dagar långa stafetten genom fem kontinenter. Den 1 juli kommer de också till Sverige. - För Getty Images är sportfotografering en stor passion och vi är väldigt glada över att kunna bevaka spelen i en sådan utsträckning, säger Jonathan Klein, Getty Images VD och en av grundarna till företaget. Genom vår omfattande bevakning har vi fångat många av de största ögonblicken i sportens historia, bl.a. från de olympiska spelen. Detta är tionde gången som vi samarbetar med Internationella olympiska kommittén. Vi är övertygade om att vår bevakning i år av spelen i Aten kommer att bli den bästa hittills då stora resurser läggs på total närvaro och snabb tillgänglighet för världens medier. 68 fotografer skall leverera minst 1000 bilder om dagen tillgängliga inom ett par minut Inför årets olympiska spel i Aten har Getty Images samlat en trupp på 68 fotografer och assistenter som kommer att arbeta dygnet runt för att leverera över 1 000 bilder om dagen. Bland dem finns några av världens främsta fotografer av löp- och fältgrenar, boxning, vattensport, landhockey, gymnastik och i stort sett alla de 35 sporter som är representerade i årets olympiska sommarspel. Företagets tekniker kommer också att finnas på plats för att se till att världens media och andra kunder får omedelbar tillgång till ett stort urval fängslande bilder. Många av bilderna kommer att finnas tillgängliga på Internet inom några minuter efter det att de tagits. Som komplement till bevakningen av sommarspelen i Aten, kan Getty Images erbjuda tillgång till en av världens största samlingar av historiska olympiska bilder. Getty Images' arkiv innehåller några av de mest minnesvärda olympiska bilderna, från de senaste spelen i Salt Lake City till 1896 års olympiad i Aten. Bland bilderna finns stunder som den 1896 då den grekiske maratonlöparen Spyridon Louis på sitt sista varv runt stadion får sällskap av den grekiske kungen Georg I, innan han vinner guldmedaljen samt 1908 års foto av Dorando Pietris maraton, där han diskvalificeras efter att ha fått hjälp att ta sig över mållinjen. En fast utställning av Getty Images olympiadfotografier kan ses i Olympiska museet i Lausanne, där Internationella olympiska kommittén i samarbete med Getty Images har skapat en utställning med starka fotografiska minnen från tidigare spel. För ytterligare information vänligen kontakta: Alison Crombie, Director, Public Relations, Getty Images, +44 (0) 207 554 2629; alison.crombie@gettyimages.com Elisabeth Nystrom, praktiska frågor och fler bilder, Münz Ålenius PR, 08 - 562 280 04, 0705 50 47 90 elisabeth.nystrom@munzalenius.se Om Getty Images Getty Images är världens ledande bildföretag som skapar och tillhandahåller den största samlingen fotografier och film till professionella kommunikatörer över hela världen, från sport- och nyhetsfoto till historiska arkivbilder och trendsättande aktuella kreativa produktioner som tas fram i samarbete med världens ledande fotografer. Getty Images produkter återfinns varje dag i dagstidningar, tidskrifter, reklam, biofilmer, tv, böcker och webbsidor. Getty Images webbsidahttp://www.gettyimages.com, är den plats dit kunderna vänder sig för att söka, köpa och ladda ned bilder. Getty Images har huvudkontor i Seattle, USA och kunder i över 50 länder. Historisk sv/v bild: Den grekiske maratonlöparen Spyridon Louis på sitt sista varv runt stadion i Aten, innan han vann guldmedaljnen i maraton 1896. Dagens bild kan användas fritt i samband med detta pressmeddelande: Getty Images första bild från fackelstafetten. Australiens sprinterstjärna Cathy Freeman tänder den olympiska elden i Sidney idag. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/04/20040604BIT20910/wkr0015.pdf Pressmeddelande http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/04/20040604BIT20910/bild.html Bilder