DELÅRSRAPPORT JANUARI-MARS 2014

Vägmarkeringsverksamheten inleds först under andra kvartalet.
Första kvartalet ger därför ingen vägledning om utfallet för helåret.

Första kvartalet *)

• Nettoomsättningen uppgick till 61,5 (43,4) mkr. Ökningen är främst hänförlig till tidigare start på säsongen i Europa på grund av bättre väder.
  • Rörelseresultatet uppgick till -51,1 (-71,6) mkr. Förbättringen kommer från ökad omsättning, lönsamhetsprogrammet Force 50 samt avvecklade verksamheter.
  • Resultat efter skatt uppgick till -49,0 (-61,7) mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -2:90 (-3:65) kr.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2014
Inga viktiga händelser har inträffat under första kvartalet.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Gevekos säsongsmässiga verksamhet leder generellt till ett behov av ökat rörelsekapital under första halvåret. Av förvaltningsberättelsen i årsredovisningen publicerad den 3 april framgår att 77 mkr av det säsongsbetingade kreditbehovet, som beräknas uppgå till totalt 90-95 mkr, var säkrat. Per den 17 april säkrades också det resterande behovet genom lån från en av bolagets banker.

Som ett led i diskussionen med bolagets kreditgivare gör Bolaget en vidare översyn av alternativ för att stärka bolagets finansiella ställning. Detta kan innebära en förstärkning av kapitalbasen genom till exempel en eventuell nyemission parallellt med utvecklande av strategiska partnerskap och samarbeten. Geveko räknar med att kunna presentera resultatet av detta före utgången av andra kvartalet.

*) Siffrorna för föregående år inkluderar avvecklade verksamheter. För dessa var omsättningen 0,0 mkr, rörelseresultatet -5,3 mkr och resultatet efter skatt -5,8 mkr.

VD Göran Eklunds kommentar

Jag kan med tillfredsställelse konstatera att årets första kvartal börjat bättre än de senaste åren. Vädret har varit betydligt bättre och detta har lett till att verksamheten – inte bara i Norden utan även i resten av Europa – har kommit igång tidigare. Detta, kombinerat med åtgärderna i lönsamhetsprogrammet Force 50 samt att vi genomfört avslutningen av verksamheter under avveckling, gör att både omsättning och resultat är bättre än föregående år.

Årets första kvartal är en period av ringa verksamhet då det gäller entreprenad inom vägmarkeringar. Detta leder säsongsmässigt till särskilt svaga siffror för vår nordiska entreprenadverksamhet, men jag kan konstatera att siffrorna inte är lika svaga som föregående år.

För Geveko Material gäller samma förutsättningar men här har skett en markant förbättring jämfört med i fjol både omsättnings- och resultatmässigt.

Totalt sett är rörelseförlusten under första kvartalet drygt 20 mkr lägre än samma period föregående år och, även om det är tidigt på året, pekar det på att vi rör oss i rätt riktning.

De stora statliga upphandlingarna av vägmarkering i de nordiska länderna är nu avgjorda och jämfört med föregående år är resultatet för oss samma eller ökade volymer i Sverige, Finland och Danmark medan volymerna i Norge minskar något.

När det gäller bolagets kortfristiga likviditetsbehov, är det tillfredsställande att meddela att vi nu bedömer att detta, tack vare gott samarbete med kreditgivarna, är löst. Samtidigt fortsätter bolaget med kraft att söka en lösning för att stärka sin långsiktiga finansiella ställning och öka konkurrenskraften.

Göteborg den 28 april 2014
AB GEVEKO
Göran Eklund

Göran Eklund, Koncernchef
Tel.: 031-172945, 0727-325054
goran.eklund@geveko.se

Informationen i denna delårsrapport är sådan som AB Geveko ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2014 kl. 12.45.