"Att hålla kontoret släckt en lördag förändrar inget"

Report this content

Att delta i Earth Hour räckte inte. Nu bidrar webbyrå GFD i Falun till att 100 nya träd planteras i Mauskogen, östra Afrikas viktigaste skog.

- Vi deltog självklart i Earth Hour. Men även om det är en viktig symbolisk insats, så gör den ingen större skillnad för oss när den genomförs klockan åtta en lördagskväll. Våra datorer stängs ju ändå av när vi lämnar kontoret, säger VD Jonas Grenfeldt.

Att delta i Earth Hour räckte inte. Nu bidrar webbyrå GFD i Falun till att 100 nya träd planteras i Mauskogen, östra Afrikas största och viktigaste skog.

- GFD drivs med en uttalad målsättning att göra en skillnad för samhälle och natur. Det gäller både i vardagen på nära håll och i det längre perspektivet. Riktig förändring sker inte genom symboliska ställningstaganden utan genom handling och aktiva val. Där har alla delar av näringslivet ett stort ansvar att ta, säger företagets VD Jonas Grenfeldt.

GFD Webbyrå sponsrar sedan tidigare lokala idrottsklubbar, barnfestivaler och andra initiativ, men det här är den första konkreta insatsen man gör för miljön, och dessutom utanför Sveriges gränser.

- Vi deltog självklart i Earth Hour. Men även om jag tycker att det är en viktig symbolisk insats, så gör den ingen större skillnad för oss när den genomförs klockan åtta en lördagskväll. Våra datorer stängs ju ändå av när vi lämnar kontoret, säger Jonas Grenfeldt.

- Av den anledningen känns trädplantering som en mer konkret åtgärd. Det är dessutom en åtgärd som gör nytta på många nivåer, menar han.

Förutom att binda koldioxid, cirka ett halvt ton per fullvuxet träd, ger också trädplanteringen många andra positiva effekter. Planteringen sker i Mauskogen i Kenya, och regnen som faller här utgör grunden i ett ekosystem av floder och sjöar, bland annat Lake Victoria, som är helt livsavgörande för miljontals människor och djur i regionen.

- Fler träd ger mer regn och därmed bättre förutsättningar för hela regionen. Dessutom skapas arbetstillfällen, vilket såklart också är ett av skälen till att vi väljer trädplantering framför exempelvis köp av utsläpsrätter, säger Jonas Grenfeldt.

Träden plantereras av lokalbefolkningen i området under ledning av erkända och välkända African Wildlife Foundation, stödet förmedlas av Tricorona.

Tfn: 0733-663 007
E-post: jonas@gfd.nu
Twitter: @grenfeldt

GFD Webbyrå arbetar med webbproduktion och digital marknadsföring. Från kontoren på Dalregementet i Falun hjälper man allt från svenska enmansbolag till internationella koncerner att forma en framgångsrik digital närvaro.

Taggar: