Events: Trenden går mot det annorlunda

Report this content

Att företaget anordnar en julfest för sina anställda är en gammal tradition i Sverige, som inte förändrades nämnvärt under flera årtionden. Varför ändra på ett vinnande koncept? Och alla vet ju redan vad en julfest är. Men under senare år har något hänt. Influensen kommer från landet i väster, USA, som så ofta förr.

Vi har börjat tala om ”företagsevent, kick off”, och liknande. Det hela går ut på att ordna evenemang, både för anställda och kunder, med olika syften. Kanske som teambuilding-övningar (en annan amerikansk idé som vi övertagit), eller helt enkelt för att få personal eller kunder på gott humör.

Trenden vad gäller företagsfester och event går mot att försöka vara så annorlunda som möjligt. Idén verkar vara att försöka bräcka andra företag, och ha de coolaste eventen, och göra något som få  eller inga gjort tidigare. Vidden av de typer av event som anordnas är närmast oändlig. Exempel innefattar saker som att åka stridsbåt ute i skärgården; en hisnande upplevelse. Kraften och manövreringsförmågan i en stridsbåt är inte att leka med. på den andra sidan, för de som vill ha en lugnare upplevelse, finns saker som glasblåsning. Glasblåsning är ett hantverk som de flesta har en aning om vad det är, men få tror att de någonsin skulle kunna få prova på själva. Således ett perfekt företagsevent.

Hur långt trenden med att försöka hitta på så annorlunda teman och event kommer att gå är svårt att svara på. För inte alltför många år sedan var paintball en stor grej, och något som massor av företag lät sina anställda prova på. I dag är det närmast kliché. Vad som blir nästa stora grej går inte att sia om, men under tiden vi letar kan vi ha roligt med att prova på vad som finns där ute.

Taggar: