Faluföretaget som trotsar konjunkturen

Report this content

För första gången på 17 år spås julhandeln inte slå rekord, och höstens varselvåg har upptagit stora delar av nyhetsflödet. Fler och fler företag rustar också för att vi nu går mot bistrare tider, men GFD Webbyrå i Falun trotsar trenden och fortsätter att växa. Det senaste året har man gått från en till fyra medarbetare, och nu anställer man en content manager för att förstärka teamet.

Nya yrkesroller

Men vad är en content manager egentligen? GFDs vd Jonas Grenfeldt förklarar:

- En content manager är en person som arbetar med att hantera innehåll i olika former, i vårt fall digitalt innehåll, säger han.

- I takt med utvecklingen under de senaste åren har det uppstått helt nya yrkesroller som inte existerade för tjugo eller ens tio år sedan. Det här är ett typiskt exempel på ett sådant.

Kunderna i Stockholm

Under det senaste året har GFD Webbyrå, som har kontor på Dalregementet i Falun, expanderat kraftigt, men det är framför allt i Stockholm man har hittat sina kunder.

- Vi har märkt att det finns en viss geografisk tröghet när det kommer till digital marknadsföring, menar Jonas Grenfeldt. Vad som var praxis i Stockholm och södra Sverige för ett par år sedan börjar sakta men säkert efterfrågas här i Dalarna nu.

Men lokal närvaro i Falun

Trots att många av kunderna finns på annat håll i landet, och utomlands, menar Jonas Grenfeldt att GFD Webbyrå ändå har en viktig roll att spela i Falun och Dalarna.

- Vi söker nu att anställa vår femte medarbetare på ett år, det är fem nya arbetstillfällen som har skapats i kommunen. Vi försöker dessutom hjälpa till där vi kan, till exempel genom att sponsra Slätta SK och Vika Bygdegårdsförening.

- Det ligger ju i allas intresse att vi fortsätter att göra Falun till en attraktiv stad, både att bo och jobba i. Där har vi företag, men självklart också kommunen, ett stort ansvar, säger Jonas Grenfeldt.

GFD Webbyrå arbetar med webbproduktion och digital marknadsföring. Från kontoren på Dalregementet i Falun hjälper man allt från svenska enmansbolag till internationella koncerner att forma en framgångsrik digital närvaro.

Taggar: