Trendspaning: Frukostkassen

Report this content

Med en allt starkare position på den svenska marknaden, pris som förra årets julklapp och bättre leveransmöjligheter även utanför storstäderna vinner matkassen mark. Men vad kommer sedan? Hur utvecklar man branschen? Kanske är nästa stora grej frukostkassen och andra mer nischade matkassar.

Enligt många är just frukosten tveklöst det viktigaste målet av dem allihopa, och det är lätt att hålla med. Efter en nyttig, näringsrik och hälsosam frukost är man definitivt bättre förberedd för dagens utmaningar. Men sorgligt nog är det inte direkt alla som börjar med frukost direkt på morgonkvisten, många gånger med förklaringen att man inte kan få in det i schemat. Men ifall att du kände till att man hade kylen full av goda råvaror, skulle du stiga upp lite tidigare då? Siten Matkasse 24/7 (www.matkasse247.se) har samlat de största leverantörerna av matkassar och väljer även ut utvalda leverantörer av exempelvis GI matkassar och även de relativt nya frukostkassarna.

Frukostkassen - en ny trend?

En frukostkasse fungerar på samma sätt som den vanliga och traditionella matkassen, eller middagskassen som man kanske egentligen skulle kalla den. Kassen är full av ingredienser till hela veckan som man får hem färdigt av en matkasseleverantör. Det finns ett tjugotal företag som levererar matkassar och alla ger många gånger helt olika möjligheter till hur pass mycket man som kund kan påverka innehållet i kassen. Det ska också nämnas att alla företag inte erbjuder frukostkassar ännu: Linas Matkasse kommer exempelvis att lansera det som tillval efter sommaren.

Hur är det med hemleverans?

Den som lever i och kring storstäderna och större städer har självklart bäst chanser och valfrihet när det handlar om vilka matkassar man har tillgång till. Trenden är dock förstås att möjligheterna blir större och att fler på sikt ska få chansen att få sin frukost hemlevererad. Det enklaste sättet att ta reda på om man själv kan få hem frukostkasse eller matkasse med hemleverans är att besöka de olika leverantörerna och slå in sitt postnummer: det ger en snabb överblick kring vilka möjligheter man har att få hem olika typer av kassar, eller kassar överhuvudtaget.

Taggar:

Snabbfakta

- Matkassen blev Årets Julklapp 2011 - Branschens omsättning ökar år för år - Nationella såväl som lokala leverantörer har förbättrat utbudet