Köpvideomarknaden fortsätter att växa

Jan-april 2010 växte köpvideo med 13% vs 2009 och hyrvideo ännu mer.

Första tertialet 2010 har uppvisat en mycket stark, fortsatt ökning för DVD & Blu-ray kombinerat.

- Sedan IPRED-lagen trädde i kraft i april 2009 har den legala marknaden tagit ny fart och ökar kontinuerligt. 2009 var all-time high och inledningen av 2010 bekräftar denna trend med full kraft. Alla segment av filmkonsumtion har visat en klar ökning sedan våren 2009 (bio, köpvideo, hyrvideo och även de legala digitala alternativen som t ex SF Anytime, Film2Home och CDON), säger SVFs ordförande Mats Caneman.

- Speciellt glädjande är att vi ser fortsatt tillväxt på nya titlar till fullpris, vilket visar att marknaden verkligen ser ett värde i produkterna. I samband med denna positiva utveckling kan man inte undgå att nämna ”Avatar” som redan första försäljningsveckan sålde dubbelt så mycket på Blu-ray jämfört med den tidigare mest sålda titeln (Batman - The Dark Knight). Andra starka titlar under året har bland annat varit ”Luftslottet som sprängdes”, ”New Moon”, ”Upp” och ”2012”. Vi ser idag inga tendenser på att marknaden ska svikta då vi har positiva trender för båda formaten (DVD och Blu-ray), vilket är en unik utveckling jämfört med andra länder, säger Martin Warberg analytiker på GfK.

För mer information, kontakta:
Martin Warberg, GfK Sverige AB, 0704 18 16 49
Mats Caneman, SVF, 0705 85 66  21

Sveriges Videodistributörers Förening är en branschförening för distributörer av film till den svenska hyr- och köpfilmsmarknaden. Föreningens medlemmar är 20th Century Fox Home Entertainment AB, Nordisk Film AB, PAN Vision AB, Paramount Home Entertainment Sweden AB, Sandrew Metronome Distribution Sverige AB, Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB, AB Svensk Filmindustri, Universal Pictures Nordic AB, Walt Disney Studios Home Entertainment och Warner Bros. Entertainment Sverige AB.

GfK, Growth from Knowledge, är ett av världens största undersökningsföretag. Läs mer på www.gfk.com.

Taggar: