GfK TEMAX - ny kvartalsrapport för 2011

Konsumentelektroniksektorn som under 2010 verkade ha hämtat sig från tidigare års kraftiga nedgångar visade återigen upp röda siffror.

Försäljningen sjönk med dryga 10%, vilket till största del berodde på fallande priser, framför allt inom TV-segmentet. Av samma anledning backade marknaderna för foto och vitvaror. Småelssektorn lyckades nätt och jämt överträffa förra årets första kvartal tack vare fortsatt hög efterfrågan på kaffe- och espressomaskiner.

Det stora glädjeämnet under kvartal 1 stod IT och Telekom för. Båda marknaderna växte med tvåsiffriga tal. För Telekom var det fortsatt den ökande försäljningen av Smartphones som bidrog till den positiva utvecklingen, medan det var bärbara datorer som drog upp värdet på IT-marknaden. Sammanfattningsvis uppgick värdet på den svenska marknaden för konsumentkapitalvaror under årets inledande kvartal till 15,2 miljarder kronor, vilket gav en ökning med 1,4% jämfört med föregående år.

GfK TEMAX® Sweden är ett index framtaget av GfK Retail and Technology för att mäta utvecklingen på marknaderna för konsumentkapitalvaror.

GfK är det fjärde största marknadsundersökningsföretaget i världen. I Skandinavien är vi näst störst. Våra affärsenheter Custom Research, Consumer Tracking, Health Care och Retail and Technology erbjuder  faktabaserad analys och rådgivning som baseras på anpassade lösningar, konsument-, hushålls-, och handelspaneler. Denna bredd kan ingen annan erbjuda. GfK – insiktsdriven affärsutvecklingspartner.

Taggar: