Monarkin har starkast stöd bland Centerpartiets väljare

I GfK:s samhällsbarometer är en klar majoritet, 64 procent, av Sveriges befolkning för en monarki i Sverige, och då uppger dessutom hela 43 procent att de är starkt  för kungahuset.

Andelen som är emot att Sverige är en monarki uppgår till 22 procent, och då är drygt hälften av dessa, 12 procent, starkt emot. Kungahuset får dessutom stöd av en majoritet bland i princip i alla samhälls- och väljargrupper som studeras närmare i undersökningen och allra starkast stöd får kungahuset bland Centerpartiets väljare.

Bland de som skulle rösta på Centerpartiet om det vore val idag så är hela 87 procent för en monarki i landet, motsvarande siffra för moderata väljare är 73 procent. Båda siffror är statistiskt säkerställda från riksgenomsnittet. Vänsterpartiets och Miljöpartiets väljare har å andra sidan en signifikant lägre andel bland sina väljare som är för monarkin än riksgenomsnittet. Vänsterpartiets väljare utmärker sig dessutom genom att motståndarna till monarkin t o m är i majoritet. De är dessutom också i stor utsträckning starkt emot ett kungahus i Sverige.

Såväl kvinnor som män, är för en monarki i landet idag, 68 respektive 60 procent, och då är dessutom ungefär två av tre av bland såväl män som kvinnor starkt för. Skillnaderna i attityder till monarkin mellan könen är också statistisk säkerställd.

Pensionärer och egna företagare är också i större utsträckning för att Sverige har ett kungahus, medan studenter, arbetslösa eller boende i Norrland är det i lägre utsträckning. Samtliga avvikelser från riksgenomsnittet för dessa samhällsgrupper är statistiskt säkerställda.

Attityderna till kungahuset verkar dessutom ha en viss korrelation med ett par sociodemografiska variabler. Det innebär t ex att ju äldre man är, desto mer positiv verkar man vara till kungahuset. Detsamma gäller hushållsinkomst – ju högre inkomst desto starkare stöd för monarkin. Det finns även en viss korrelation med att ju lägre utbildning svenskarna har desto mer positiv till monarkin är de. Skillnaderna för de olika kategorierna är dock relativt små, och därmed inte signifikanta mot riksgenomsnittet.

Kontakt:

Peter Rinderud, Opinionsansvarig, GfK Sverige. Tel. 08-791 31 36 och 0707-107416
E-post. peter.rinderud@gfk.com

Undersökningen

Urvalet är nationellt representativt och vägs sociodemografiskt på kön, ålder och region. Undersökningen baserar sig på 1 000 telefonintervjuer inom ramen för nystartade GfK Samhällsbarometer som mäter olika politiska fenomen bland den svenska allmänheten. Datainsamlingen för denna studie genomfördes under perioden 1-10 september från GfKs egna telefoncentral, för bästa kvalitet och kontroll.

Frågeställningen löd: ” Sverige är idag en monarki, dvs har ett kungahus. Är du för eller emot att Sverige är en monarki? Med följdfrågan “Starkt eller svagt för/emot?“ Tillsammans med ”varken för eller emot” och ”har ingen uppfattning” bildar den en svarsskala på 1-6, nämligen; 1 = starkt emot, 2 = svagt emot, 3 = varken för eller emot, 4 = svagt för, 5= starkt för, respektive 6=har ingen uppfattning i frågan.

E-post. peter.rinderud@gfk.com

GfK
GfK är ett av de största opinions- och marknadsundersökningsinstituten i världen med 11 000 anställda i fler än 100 länder. I Sverige är GfK bland de största instituten i landet med ca 150 anställda på huvudkontoret i Lund och regionkontoret i Stockholm. GfK är ett fullserviceinstitut, vilket innebär att GfK själva sköter hela undersökningsprocessen från design av studie till datainsamling och avrapportering. GfK förser sina kunder med faktabaserad marknadskunskap som ger konkurrensfördelar och tillväxt.

Taggar: