Gabrielsson Invest AB och CA Fastigheter AB investerar tillsammans i Estland

Report this content

Gabrielsson Invest AB (GIAB) och CA Fastigheter AB (CA) har gemensamt bildat ett nytt bolag, Narva Gate OÜ, som förvärvat ett markområde med tillhörande fastigheter i Narva, Estland.

Markområdet är beläget i Narva som ligger på gränsen till Ryssland och innefattar 65 ha mark med totalt 140 byggnader fördelat på ca 383 000 kvm av olika karaktär. Säljare är Borås Wäfveri AB genom sitt dotterbolag Krenholmi Valduse AS.
Ambitionen med området är att tillsammans med berörda myndigheter utveckla en ny och modern stadsdel som inkorporeras i staden Narva. Den nya stadsdelen är tänkt att innehålla såväl bostäder, kontor och handel som industri.

Krenholmi Valduse kommer fortsatt att vara hyresgäst på delar av området efter att de genomfört en optimering av sitt lokalbehov anpassat till nuvarande verksamhet.

”Vi ser på sikt en stor potential i Narva och i den mark vi nu förvärvat. Narvas geografiska läge som en port mellan Ryssland och övriga Europa bedömer vi som ett mycket strategiskt läge. Dessutom är området vackert med historiskt starka anknytningar till Sverige”, säger Johan Damne, VD för CA.

VD för det nya gemensamma bolaget Narva Gate blir Jaanus Mikk. Jaanus värdesätter den rika historia som finns i Narva. ”Staden var i svensk ägo från slutet av 1500-talet fram till början av 1700-talet. Med en stark svensk anknytning till orten känns det kul att få föra traditionen vidare”.

”Med Narva Gate vill vi skapa ett nytt och modernt Narva, för tillfället projekterar vi bland annat för ett nytt Narva City. Idag bedriver textilfabriken Krenholm sin verksamhet i flera av byggnaderna, men lokalerna kommer även att hyras ut till andra industriföretag”, fortsätter Jaanus Mikk.

För mer information:

Johan Damne, VD CA Fastigheter AB +46-70-5860330
Kenneth Eriksson, VD GIAB +46-70-7758322 , eller
Jaanus Mikk, VD Narva Gate + 372-50-21 971

GIAB är ett investmentbolag som är hel- eller delägare i 23 bolag inom IT-telecom, fastigheter, industri, handel samt tjänster. GIABs affärsidé är att genom investeringar i bolag med en sund kärnverksamhet, men som har strukturella eller finansiella problem tillföra management- och finansiella resurser för att förädla och utveckla företagen. Mer information finns på www.giab.se

CA Fastigheter AB är ett familjeägt fastighetsbolag i tredje generationen, bildat 1912. CA har en fastighetsportfölj med uthyrningsbar yta om ca 500.000 kvm fördelat mellan bostäder, kontor, handel, lager samt hotell. Därutöver har CA Koncernen en omfattande fastighetsutvecklingsportfölj. Verksamheten bedrivs främst i Sverige men även i Tyskland, Estland samt Ryssland. Mer information finns på www.ca-fastigheter.se