Ecologica – det största Fairtrade-märkta vinet i Sverige Svensk vinförsäljning ger skola i Argentina

Report this content

Svenskar gillar Fairtrade – och vi gillar vin. Nu öppnar en skola i byn Tilimuqui, Argentina, byggd av pengar direkt från svenska vinkonsumenter och de Fairtrade-märkta vinerna Ecologica och Raza. Försäljningen av 3,8 miljoner liter Fairtrade-märkt vin har gjort skolprojektet möjligt, genom att en premie på varje såld box och flaska har gått direkt till skolbygget. Bakom projektet står Giertz Vinimport.

– Det är fantastiskt att barn och ungdomar i Argentina kan få glädje av att svenska konsumenter väljer att dricka Fairtrade-märkt vin. Fairtrade är en märkning som gör skillnad, säger Björn Wittmark på Giertz Vinimport.

Svenskarna dricker mest Fairtrade-märkt vin i världen per capita, så mycket att premien från vinimportören Giertz Vinimports försäljning nu har bidragit till att bygga en skola i La Riojana i Argentina. Anläggningen av den nya skolan är ett projekt som drivs av arbetarna och odlarna i vinkooperativet La Riojana, en av världens största producenter av Fairtrade-märkt vin. Giertz Vinimport har genom försäljningen av Ecologica och Raza bidragit med 2,5 miljoner kronor i premie till projektet sedan 2008. Projektet har också fått stöd från försäljning av Fairtrade-märkta viner i England.

Fairtrade förbättrar för vinarbetare

Giertz Vinimport har sålt Fairtradeviner från La Riojana sedan 2007 och har nu fem produkter därifrån på Systembolaget; Raza, Fair & Square (rött och vitt) och Systembolagets storsäljare Ecologica (rött och vitt). Att vinerna är Fairtrade-märkta gör att de svenska konsumenterna kan vara säkra på att arbets- och levnadsförhållandena för vinarbetarna förbättras. Som en del i Fairtrade-samarbetet utgår det en premie per såld produkt, som La Riojana har valt att använda till att anlägga en ny skola i Tilimuqui.

Arbetet forstätter med stöd från Ecologica

Den nya skolan i Tilimuqui är för ungdomar 13-18 år och inriktad på vinodling och jordbruk. Den har fri antagning, och kommer att kunna ta emot 300 elever när den är färdig. Än så länge är det bara den första delen av skolan som är konstruerad, och de första 33 eleverna har just påbörjat sina studier där. Projektet fortsätter att drivas med hjälp av medel från vinförsäljning, och hela skolan beräknas att vara färdigbygd om två år.

– Skolan ger barn och ungdomar i Tilimuqui en chans till en bra framtid. Och det är de svenska konsumenterna som gör det här projektet möjligt. Vi får bra vin från La Riojana, och de får en skola av oss, säger Björn Wittmark.

För bilder, kontakta Lottie Söderberg, tel 08-21 83 88, lottie.soderberg@giertz.se

För mer information kontakta gärna:

Björn Wittmark, Giertz Vinimport, tfn 08-21 83 88, 0705-80 60 79, bjorn.wittmark@giertz.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 08-660 02 52, 0708-66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Giertz Vinimport är en väletablerad vinimportör med en marknadsandel på 3,4 procent. Företaget har ett brett sortiment av viner från många länder och sålde år 2009 6,4 miljoner liter vin. Företaget har sitt säte i Gamla Stan, Stockholm.

Taggar: