Från ekologiskt odlad druva till miljöfokus i hela kedjan– möt producenten, importören och trendspanaren

PÅMINNELSE

Ekologiskt och rättvisemärkt vin har blivit storsäljare på Systembolaget, men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Giertz Vinimport har jobbat hårt för att komma åt hela kedjan; från ekologisk produktion av vin till bra förhållanden lokalt och miljövänliga transporter. Men är det viktigt för konsumenterna? Och hur ser framtiden för det miljövänliga vinet ut?

Välkommen till ett lunchseminarium med nytänkande Giertz Vinimport, en trendanalytiker som tittar i den gröna kristallkulan och en kvinnlig fransk vinproducent som brinner för helhet och miljö ända ner i botten på vinflaskan.

Bli först med att smaka på det sydfranska vinet Le Bistro de Paris, som lanseras på Systembolaget i april som den första ekologiska boxen. Till vinet serveras en lunch bestående av urfranska klassiker framtagna och presenterade av F12:s egen stjärnkock och krögare Danyel Couet, uppvuxen i Frankrike och författare till flera franska kokböcker. Det nya vinet visas också upp i stilfulla fotografier tagna av en av modevärldens stora fotografer.

När:       Ons den 23 mars 2011 kl 11.00-ca 12.30.

Var:       Brasserie Le Rouge, Brunnsgränd 2-4 i Gamla Stan i Stockholm.

På programmet:

Björn Wittmark, ekolog och delägare Giertz Vinimport, berättar om jobbet att gå från ekologiskt odlad druva till att ha överblick över hela hållbarhetskedjan. Giertz Vinimport har nischat sig som en miljövänlig vinimportör och blev 2010 nominerad till ”Årets gröna kapitalist” av Veckans Affärer.

Madame Claude Vialade, grundare av franska vinproducenten Les Domaines Auriol, är något så ovanligt som en ledande kvinna i vinbranschen. Hennes mission är att ta fram kvalitetsviner som är så snälla mot naturen som det bara går. Men hur? Och hur ligger Frankrike som vinland till i miljöfrågan?

Elin Åström Rudberg, trendspanare och omvärldsanalytiker främst inom konsumtion, spanar kring konsumenternas förhållande till miljöfrågan. Var den viktig igår, i dag – och vad gäller imorgon?

Ewa-Marie Rundquist, en av Nordens mest erfarna modefotografer som har fotograferat för många av världens stora modemagasin. Nu har hon också gjort en egen tolkning av nya boxen Le Bistro de Paris, i egensinniga bilder som visas upp i en minivernissage.

Sharon Jåma, erfaren moderator, håller i lunchseminariet.

OSA senast fre den 18 mars till karin.ponten@varprbyra.se, 0708-66 66 31.

Taggar: