Miljöengagemang tog priset: Giertz Vinimport Årets vinimportör 2010

Report this content

Nu är det klart att Årets vinimportör 2010 heter Giertz Vinimport. Bakom utnämningen står dryckesbranschen, som i år har valt att prisa ett mångårigt engagemang kring miljöfrågor.

– Vi har jobbat långsiktigt och medvetet kring miljöfrågor på alla nivåer från odling till att vinflaskan kommer till Systembolaget. Det känns jättekul att inte bara konsumenterna uppskattar det utan även branschen, säger Emil Sallnäs, vd på Giertz Vinimport.

Utmärkelsen Årets vinimportör 2010 utses årligen av Sveriges ledande vinmagasin Allt om Vin med chefredaktör Håkan Larsson i spetsen, som låtit 23 vinkännare tycka till om vinimportörernas prestationer. Priset går till en vinimportör som under senaste året och uthålligt bidragit till förnyelse, förbättring och förädling av det svenska vinutbudet.

Årets vinimportör 2010 är Giertz Vinimport. Juryns motivering lyder:

”Årets importör 2010 är Giertz Vinimport – för sitt uttalade miljöarbete, envist, uthålligt och med kvalitetsfokus i alla prisklasser”

Giertz Vinimport var tidigt ute med att satsa på miljöfrågorna och har jobbat långsiktigt och medvetet med miljöfokus i alla led under många år. Giertz Vinimport har också länge varit ledande i Sverige inom ekologiska viner på den svenska marknaden, och har sedan ett par år även satsat stort på Fairtrademärkt vin.

Giertz Vinimport är landets tionde största vinimportör och står i dag för cirka 40 procent av de ekologiska vinerna som säljs på Systembolaget. Ansvarig för miljöarbetet på Giertz Vinimport är Björn Wittmark, utbildad ekolog och biolog. Företaget har bland annat kartlagt transporter, något som lett till att Giertz Vinimport i dag kör det mesta vinet via tåg och båt.

– Vi brinner för miljöfrågor och har försökt bevisa att det går att tjäna pengar även med miljöfokus. Sedan gör vi investeringar i producentländerna både för att förbättra miljön och för att få bättre levnadsvillkor på plats, säger Björn Wittmark.

En av Giertz Vinimports storsäljare på Systembolaget är ett ekologiskt vin med det passande namnet Ecologica.

För bilder, kontakta Lottie Söderberg, tel 08-21 83 88, lottie.soderberg@giertz.se

För mer information kontakta gärna:

Emil Sallnäs, vd Giertz Vinimport, tfn 08-21 83 88, 0709-56 58 72, emil.sallnas@giertz.se

Björn Wittmark, Giertz Vinimport, tfn 08-21 83 88, 0705-80 60 79, bjorn.wittmark@giertz.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 08-660 02 52, 0708-66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Giertz Vinimport är en väletablerad vinimportör med en marknadsandel på 3,4 procent. Företaget har ett brett sortiment av viner från många länder och sålde år 2009 6,4 miljoner liter vin. Företaget har sitt säte i Gamla Stan, Stockholm.