Fast och mobil telefoni integreras i samma nät

Gigaset introducerar en ny funktion, link2mobile som kopplar samman mobiltelefoni med det fasta telefonätet via Bluetooth. Den nya tekniken kommer förändra våra telefonrutiner. Första modellerna med link2mobile tekniken är de nya kontorstelefoner DX800A och DL500A. Det här innebär att dessa två världar av telefoni nu integreras med varandra på ett helt nytt sätt.

Ett inkommande mobilsamtal överförs blixtsnabbt via Bluetooth till kontorets fasta telefonnät och kopplas upp på din bordstelefon. Slut på ett stressigt letande i fickor eller handväskor efter din mobil, kontorstelefonen på bordet står där du alltid är van att finna den. Med en enkel knapptryckning på din bordstelefon (Gigaset DX800A och DL500A ) så fångar du upp mobilsamtalet och kan besvara det exakt där du för tillfället befinner dig. Men även utgående samtal från en bordstelefon kan kopplas upp och genomföras via det mobila nätet. Det här innebär att du kan optimera dina telefonkostnader. Link2mobile funktionen ger det lilla kontoret eller hemmet denna nya valfrihet, t.ex.:

1. Välj det fasta nätet för utlandssamtal eller tjänster med betaltjänster, de är ofta betydligt billagare via det fasta nätet.
  2. Där mobiloperatören erbjuder rabatter för samtal som sker inom deras eget nät har du ett annat alternativ, nämligen att ringa från din kontorstelefon via dessa GSM nät och därmed spara pengar. Denna valfrihet har tidigare inte varit möjlig men är nu en realitet tack vare den nya funktionen link2mobile.

Smarta funktioner
Link2link erbjuder också en rad andra smarta funktioner. Då du återvänder till kontoret från ett möte med en urladdad mobil eller finner att mottagningen är dålig just i den delen av kontoret där du råkar befinna dig så finns det en smart lösning på dessa problem. Mobilen kan du lägga på laddning någonstans där mottagningen är bra. Din mobils batteri laddas och du kan lugnt återvända till din kontorsplats där din Gigaset bordstelefon nu tar hand om alla inkommande samtal som kommer till din mobil. Mobilen kan till och med ligga utom synhåll och ändå kommunicera med din Gigaset telefon via Bluetooth (upp till 50 meter inomhus, respektive 300 meter utomhus).

Mer ergonomisk/ekonomisk telefoni
Link2mobile för samman det bästa av två världar. En Gigaset sladdlös kontors och/eller hemtelefon är överlägset mer ergonomisk att ringa ifrån jämfört med de flesta mobiltelefoner. Handenheten behöver inte anpassa för att rymmas i en trång ficka. Det här innebär att den kan ha både betydligt större och tydligare knappar samt betydligt bättre ljudåtergivning på grund av bättre komponenter, du kommer märka skillnaden tydligt. Det här ger både ett mer ergonomisk och bekvämt handhavande jämfört med de flesta mobiltelefoner. Dessutom är både strömförbrukning och därmed strålningen betydligt lägre jämfört med en mobiltelefon, detta tack vare Gigasets strömsnåla ECO DECT teknik. En fördel som uppskattas såväl hemma som på det lilla kontoret. Faktum är att Gigsets ECO DECT teknik minskar strålningen med 80 % om den står i sitt ECO Mode läge. När inga samtal pågår så försätts handenhet och basstation i viloläge, det innebär att ingen strålning (0%) avges. Enheten aktiveras omedelbart vid ett inkommande samtal.

Enkel sync mellan dator och telefon
Alla personliga och professionella kontakter kan synkas mellan Gigasets nya telefoner och din PC. Det sker smidigt med hjälp av det inbyggda programmet QuickSync.  Adressposter från mobiltelefonen importeras via Bluetooth i vCard format. Gigaset DX800A and DL500A har plats för upp till 500 kontakter. Ett porträtt eller annat profilfoto på dem som ringer kan också adderas till adressboken. Båda modellerna får internetaccess via en nätverkskabel och en PC. Och med telefonen ständigt uppkopplad mot internet öppnas en helt ny värld som ger telefoni en helt annan dimension med en rad nya möjligheter. Bland annat erbjuds en rad olika gratis tjänster från Gigasets egen portal Gigaset.net (www.gigaset.net). Inte minst fri tillgång till internetbaserade telefonkataloger (White and Yellow pages) där praktiskt taget alla världens telefonummer finns tillgängliga. Identifiering av vem som ringer och tillhörande kontaktuppgifter visas omedelbart i telefonen display. Dessutom erbjuds andra tjänster som t.ex. väderuppdatering samt nyhetsuppdatering via RSS flöden och mycket annat. Även uppdatering av Gigasets telefonernas egen programvara sker via Gigaset.net. Är inte datorn påslagen kan användaren notifieras om inkommande e-mail via telefonernas displayer.

Kommunikation för alla behov
Gigaset DL500A är avsedd för analoga fasta nät men Gigaset DX800A klarar både ISDN, analoga nät samt VoIP. Faktum är att den hanterar 10 olika ISDN MSN nummer, en GSM koppling och sex SIP konton, det vill säga totalt 17 olika telefonummer som alla enkelt sköts från telefonen. Konkret innebär det att fyra samtal kan pågå samtidigt två via ISDN and två via IP–via en normal DSL/ISDN anslutning. Båda modellerna har inbyggda telefonsvarare där svarsmeddelandet individuellt kan anpassas till tre olika telefonnummer.

Pris och tillgänglighet
Lansering sker under november 2010 och priset beräknas bli cirka 2295 kr (DX800A) samt 1395 kr (DL500A).

Gigaset DX800A isdn

Gigaset Communications GmbH is one of the world’s largest manufacturers of cordless phones and the clear market leader in Europe for DECT phones. With its headquarters in Munich, the company develops, manufactures and distributes high-quality products under the brand Siemens Gigaset. Its portfolio includes fixed-network phones and Voice over IP devices. The primary production site is in Bocholt, Germany, where the Gigaset products are manufactured under the most stringent quality and environmental standards. Gigaset Communications is a licensee of the Siemens trademark.

Additional press releases are available for download at http://www.gigaset.com/press
You can find out more about Gigaset Communications at http://www.gigaset.com

Gigaset Communications GmbH is an ARQUES Industries AG (http://www.arques.de) company.

You can find out more about Gigaset Communications at http://www.gigaset.com

Press contact: