Gigaset: En ny premiumaktör på marknaden för surfplattor

Stockholm den 27 november, 2013 – Den globala marknaden för surfplattor växer och det i snabb takt: bara förra året med cirka 60[1] procent. Gigaset går nu in på tillväxtmarknaden med två nya premiummodeller, surfplattor i formaten 8 tum och 10,1 tum. Ett steg i utvidgningen "Gigaset 2015"-strategi.

Gigaset QV 830 och QV 1030 heter de två surfplattorna som Gigaset nu lanserar på den europeiska markanden. Två surfplattor framtagna för alla. Nya som såväl avancerade användare.

-       Vårt mål är att erbjuda våra kunder surfplattor i Gigasets sedvanliga löfte om premiumprodukter till fördelaktiga priser. Förstklassig design, hög kvalitet och kraftfull elektronik garanterar en framgång för våra två QV 830- och QV 1030-modeller, säger Johan Sandström, Nordenchef på Gigaset.

Gigasets 8”-platta (QV 830) har en skarp upplösning på 1024x768 pixlar och 160 dpi. 10,1"-modellen sätter en helt ny standard och överträffar den välkända definitionen för retina-skärmar, med mer än 4 miljoner pixlar vid 2560x1600 och 300 dpi (WQXGA och 16 miljoner färger). Pixeltäthet hos 10,1"-skärmen är så hög att enskilda pixlar inte längre kan urskiljas av det mänskliga ögat, vilket ger en fotorealistisk upplevelse för appar, bilder eller filmer.

Trots sin extremt tunna konstruktion erbjuder båda surfplattorna imponerande batteritider. QV 830 klarar 240 timmar i standby-läge, 8 timmars internet-surfande, 7 timmars vid videouppspelning och 65 timmar vid ljuduppspelning[2]. Den större QV 1030 klarar 620 timmar i standby-läge, 10 timmars internet-surfande, 8 timmars videouppspelning och 65 timmar ljuduppspelning med QV 10302.

Båda modellerna möjliggör fotografering med knivskarp skärpa och videotelefoni i 720p HD-kvalitet. Baksidan på QV 830 är utrustad med en 5-megapixel kamera med autofokus (1080p, HD) medan den främre kameran erbjuder 1,2 megapixlar (720p, HD). Den bakre kameran hos QV 1030 erbjuder 8 megapixlar (1080p, HD) och en LED-baserad dubbel blixt. Den främre kameran har samma specifikation som systermodellen.

Både Gigaset QV 830 och QV 1030 ger åtkomst till Google Play Store – som i dagsläget innehåller 975 000 appar. Internminnet på 8 GB (QV 830) och 16 GB (QV 1030), liksom möjligheten att lägga till 32 GB extra lagringsmedia via microSDHC-kort, betyder att det alltid finns tillräckligt med utrymme för musik, filmer, TV-program och böcker.

Bägge Gigaset-modellerna är tillverkade i Gorilla Glass och anodiserad aluminium och är utrustade med dual band WLAN[3] som möjliggör säker och snabb dataöverföring. Wi-Fi- och Bluetooth-funktionerna innebär dessutom att surfplattorna snabbt och enkelt kan kommunicera och dela data med andra enheter.

Pris och tillgänglighet

QV 830 och QV 1030 kommer att finnas tillgänglig i butik i början av december. QV 830 och QV 1030 säljs till ett uppskattat cirkapris på 2 000 SEK respektive 3 400 SEK (inkl. moms).

[1] IDC

[2] Om skärmen inaktiveras

[3] Nätverk över hela världen stöds.

För mer information, kontakta:

Gigaset Communications Sweden AB
  Tel: 08 122 021 04
  E-post: titti.hagenfeldt@gigaset.com

Alexander Westrup
  E-post: alexander.westrup@spotlightpr.se

Gigaset Communications GmbH är ett internationellt verkande företag inom området kommunikationsteknologi. Företaget är marknadsledande i Europa när det gäller DECT-telefoner och är världens näst största tillverkare av trådlösa telefoner. Gigaset har cirka 1 700 anställda och finns representerade i fler än 70 länder. Företagets produktportfölj innehåller fasta telefoner och enheter för Voice Over IP samt telefonsystem och har ett sortiment anpassat såväl för privatpersoner som för företagsmarknaden. Därtill erbjuder företaget även kommunikationslösningar för hemmanätverket. Den primära produktionen sker i Bocholt, Tyskland, där Gigasets produkter tillverkas under rigorösa kvalitets- och miljökrav. För mer information, besök http://gigaset.com/se.